لاستیک بوتیل

۱۳۸۷/۰۹/۲۲


لاستیک بوتیل (IIR)

معمولاً کو پلیمری از ایزوبوتیلن و ایزوپرن، لاستیک بوتیل نامیده می شود. بیوتیل رابر که پلی ایزوبیوتیلن n,PIB((C4H8نیز خوانده میشود یک لاستیک مصنوعی (سنتزی ) می باشد.یک هموپلیمر است که از ( 2- متیل -1- پروپن) تشکیل شده است. پلی ایزوبیوتیلن از فرایند پلیمریزاسیون تولید شده است که به عبارتی شامل 98%از ایزوبیوتیلن و 2% ایزوپرن می باشد. از نظر ساختاری پلی ایزوبیوتیلن مشابه پلی پروپیلن میباشد و دارای 2 گروه عاملی متیل جابجا شده روی هر اتم کربن است.از مزیت های آن میتوان به نفوذ ناپذیری عالی و انعطاف پذیری خوب آن که به واسطه زنجیرهای بلند پلیمری در بخش پلی ایزو بیوتیلن میباشد اشاره کرد. تنها مقدار کمی ایزوپرن (بین 1 تا 5/4درصد) لازم است تا مواضع اشباع نشده ایجاد گردد و پخت گوگردی صورت پذیرد. بوتیل از پلیمریزاسیون کاتیونی ایزوبوتیلن و ایزوپرن در متیل کلراید ودر 96- تهیه می شود. بوتيل رابر از نظر شيميايي در مقابل اسيدهاي معدني رقيق، نمكها و قلياها مقاوم بوده و مقاومت شيميايي خوبي در مقابل اسيد‌هاي غليظ به استثناي اسيدنيتريك و اسيد سولفوريك دارا است گرچه به راحتي در مقابل مواد شيميايي اكسيد‌كننده، روغن‌ها، بنزن، و ستن‌ها مورد حمله قرار مي‌گيرد، داراي مقاومت شيميايي پايين در مقابل نفت و مشتقات آن و ديگر مواد شيميايي آلي است و با سایر الاستومرها سازگاری کمی دارد. علاوه بر اين، رابر بوتيل در مقابل اشعه UV (مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشيد) بسيار حساس است. مشابه ديگر رابرها، خواص مكانيكي آن توسط فرآيند ولكانيزاسيون بهبود مي‌يابد. كاربردهاي صنعتي آن مشابه كاربردهاي رابر طبيعي است. بوتيل رابر براي تيوبهاي داخلي تاير و لوله‌هاي خرطومي استفاده مي‌شود .این الاستومر در مقایسه با سایر الاستومرها خاصیت ارتجاعی بسیار ضعیفی دارد. مهمترین شهرت این الاستومر به خاطر مقاومت فوق ا لعاده اش در برابر نفوذ هوا می باشد که کاربرد اصلی آن را در ساخت تیوپهای داخل تایر موجه می سازد. همچنین به خاطر اینکه مواضع اشباع نشده کمی دارد در برابر حمله اوزن مقاوم بوده و گاهی در سیمهای الکتریکی مصرف می شود.
لاستیک کلروبوتیل (CIIR) از کلرینه نمودن کنترل شده لاستیک بوتیل به دست می آید. کلر به طور معمول حدود 2/1 درصد وزنی به زنجیر اصلی بوتیل اضافه می گردد. کلر در واکنش استخلافی الکتروفیلی شرکت کرده و جایگزین یک هیدروژن آلیلیک در مجاورت پیوند دوگانه می شود.
آلیلیک کلراید، امکان پخت این پلیمر را به میزان زیادی فراهم می کند و باعث می شود که کلرو بوتیل با سایر الاستومرهای متداولی که مواضع اشباع نشده زیادی دارند به طور مشترک ولکانیزه گردد. از این رو کلروبوتیل در مقایسه با بوتیل خطی سازگاری بیشتری با سایر الاستومرها دارد. بنابراین کلروبوتیل معمولاً در لایه های داخلی تایرهای بدون تیوب مصرف می شود. تا به عدم نفوذ هوا کمک کند. یک بوتیل هالوژنه شدۀ دیگر، که برومو بوتیل (BIIR) نامیده میشود نیز موجود است که مصارفی همانند کلرو بوتیل دارد.

منبع: مهندس پلیمر

0 ارسال نظرات:

ارسال یک نظر

با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید