تازه هایی از دنیای پلیمر

۱۳۸۷/۱۱/۱۹



تازه هایی از دنیای پلیمر

ماشين حساب انرژي براي شرکت های سازنده اكسترودر

شركت Griner Tool توليد كننده و نصب كننده ابزار آلات و ماشينهاي اكستروژن، با توليد يك دستگاه محاسبه ي مصرف انرژي براي هر جزء جدا در ماشين، ضمن يك تحقيق جامع موفق به كاهش مصرف انرژي شده است. موتورهاي اكسترودر و پمپ‌هاي خلاء از بزرگترين مصرف كننده‌هاي انرژي در خط اكستروژن مي باشند. كشف اين واقعيت زماني براي اولين بار محقق شد كه شركتGeiner Extrausion اقدام به تخمين مصرف انرژي اجزا توسط دستگاه محاسبه مصرف انرژي نمود. اين كار قدمي‌است به سوي تعيين دقيق انرژي مصرف شده در توليد هر تن از مواد و هدف اين امر رساندن انرژي مصرفي جهت توليد هر تن ازمواد به كمترين مقدار ممكن است.

كاهش مصرف انرژي براي اكسترودرها

شركت krauss-maffei berstorff راهكارهاي موجود جهت كاهش مصرف انرژي را به مشتريان ارايه مي‌كند. با توجه به اينكه در طول 8 سال گذشته قيمت برق در آلمان در حدود 120 درصد افزايش داشته است، بيشتر شرکت‌ها در جستجوي راهي براي کاهش مصرف انرژي به منظور كاهش هزينه‌های تولید مي‌باشند. نواحي اتلاف‌گر در اكسترودرها، معمولا محفظه ناحيه نرم كننده پمپ دنده‌اي و موتور DC مي‌باشد. این شرکت در مورد كليه اكسترودرهاي تك پيچه سري هاي اختصاصي 36D پيشنهاد استفاده از موتورهاي سه فازي AC به جاي موتورهاي DC را ارايه داده است. بازده بدست آمده در كاهش مصرف انرژي بين 5 تا 12 درصد بوده كه وابسته به منطقه عملياتي متغیر است. همچنين موتورهاي AC تحت بار مقطعي عكس العمل بهتري نشان مي‌‌دهند.

كمپاني جديد در Kreyen borg Group

شركت جهاني Kreyen borg ، سازنده و عرضه کننده ماشين‌هاي فرآیند صنعت پلاستيك، چهارمين عضو خود را معرفي كرد. شرکت جديد، علاوه بر پيگیري فعاليت‌هاي قبلي خود در زمينه توليد تجاري تجهيزات مادون قرمز و تكنولوژي نصب آنها اقدام به توليد صفحامت فلزي و استيل ضد زنگ Stainless steel نموده است. اين شركت آلماني با بيش از چهل سال فعاليت در توليد مخلوط کن ها، سشورهاي خاص و سيستم هاي تغذيه اكسترودر، در سالهاي اخير تلاش خود را در زمينه تكنولوژي تجهيزات مادون قرمز متمركز كرده است. حاصل اين تلاش ها توليد دستگاه خشك كن مادون قرمز IR است كه به منظور اصلاح حرارتي توده طراحي شده است. در اين دستگاه حرارت دهي، خشك كردن و بلورينگي تنها در طول چند دقيقه صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه در ساير تجهيزات موجود در بازار انجام اين عمل چند ساعت طول مي‌كشد. شركت Krenenborg يك راه حل هاي اقتصادي براي فرآيندهاي فيلتراسيون ناپيوسته يا فشار ثابت نیز ارایه كرده است. اين شركت محصولات خود را با دو عنوان تغيير دهنده غربال (Type HR) و صفحه سر خورنده (Type FS-Y) در سايزها و ساختارهاي متفاوت ارایه كرده است. در تعويض كننده غربال نوع HR يك ضامن دستي براي جابجايي صفحه حلقه گردان به منظور تعويض غربال وجود دارد كه دستي بودن آن افزايش ايمني را تضمین می کند. با توجه به طراحي آن براي حالت پيوسته، كاربرد آن در فرآيند نهايي است كه مواد كاربردي با حداقل آلودگي مي باشند (نظيرخطوط توليد فيلم دمشي). نوع FS-Y با يك سيستم هيدروليك قوي به جاي يك انباشت كننده هيدروليك معمولي استفاده مي شود، نتيجه اين تعويض سريع صفحه سرخورنده در چند ثانيه است كه حاصل آن قطع فرآيند مذاب در مدت زمان بسيار كوتاه است. اين روش نيمه پيوسته براي فرآيندهاي غير حساس به تغييرات فشار مناسب است.

لوله‌هاي پلیمری به سمت چندلايه شدن

شركتBattenFeld Extrusions technik GmbH طرح تولید لوله‌هاي چند لايه را به مرحله اجرا در آورده است. از مزایای لوله هاي چند لايه مي‌توان دو مورد را ذكر كرد: لوله‌هاي HDPE فشار بالا با لایه محافظ بيروني PP براي ايجاد مقاومت در برابر ضربه و لوله‌هاي فاضلابی PP با لايه فوم مياني به منظور ايجاد عايق صوتي و وزن كمتر شركت Battenfeld دستگاه PO 800-2 VSI با بزرگترين داي چند لايه را براي لوله هاي HDPE با لايه محافظ PP در سطح بيروني و بیشینه قطر 800 ميلي متر طراحي نموده است. اين داي ويژه، يك داي پوششي VSI است و با یک PO 800 VSI كه مختص لوله‌هاي تك لايه مي ‌باشد، تركيب شده است. مزاياي ديگر اين دستگاه تميز شدن و نگهداري آسان آن مي‌باشد.

قطعات اسفنجی با سطح براق و كامل

با همكاري شركت‌هاي Kunststoff institute ludenscheid و Battenfeld wittmann‌ براي اولين بار توليد قطعات اسفنجی گرمانرم با سطح كامل و براق امكان پذير شده و در حال حاضر مهمترين هدف در ساخت قطعات اسفنجی دسترسي به خواص مكانيكي مناسب است، درحالي كه ظاهر سطح اهميت كمتري دارد. با فرآيند تهيه اسفنج جديد امكان ايجاد قطعات اسفنجی با سطح يكسان و بدون فرو رفتگي ضمن تزريق ميسر شده و استفاده از عوامل ايجاد اسفنجی فيزيكي يا شيميايي تغييري در نتيجه ايجاد نمي‌كند. يك مزيت فرآيند جديد اين است كه ضمن تزريق مذاب به درون قالب داغ، سطح قطعه نه تنها شكل دقيق طرح قالب را پيدا مي‌كند بلكه پوسته بيروني قطعه به خوبي فشرده مي‌شود. این بدان معناست كه قطعه علي رغم ظاهري مناسب و براق داراي مقاومت مكانيكي بالا نيز مي‌باشد. در اين فرآيند سرمايش و گرمايش قالب توسط دو ورودي آب با دماهاي متفاوت صورت مي‌گيرد.

پلاستیک های جدید در صنعت حمل و نقل

پتروشیمی SABIC به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در تولید رزین های گرمانرم، پوشش ها، فیلم ها و ترکیبات خاص، صفحات Lexan*XHR6000 را به منظور تهیه قاب پنجره تولید نموده که مطابق با استانداردهای امریکا در اشتعال پذیری و سمیت برای مواد مات طراحی شده است. صفحات ذکر شده با وزن کمتر به مصرف کمتر سوخت و صرفه اقتصادی در مقایسه با صفحات PVC /اکریلیک اسید معمول کمک می کنند. صفحات مذکور به سبب خاصیت رنگ پذیری بالا و خشک شوندگی سریع در مواردی که رنگ قطعات توسط اسپری صورت می گیرد، مناسب می باشند. خانواده محصولات Ultem از این کمپانی شامل اسفنج، رزین و الیاف می باشند. صفحه Ultem R165G29 در سیستم روشنایی داخل واگن مترو مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر وزن کمتر دارای مقاومت اتصال بر سطح می باشد و کاربرد آن در مترو هوستون آمریکا منجر به امکان افزایش تعداد مسافران واگن گردیده است. دیگر محصولاتی که با کاهش وزن قطعات به رشد صنعت حمل و نقل کمک کرده اند عبارتند از: رزین PF 100 uz 270 جهت قالب گیری صندلی های اتوبوس و تراموا که از جنس پلی آمید6 با خاصیت تاخیر اندازی شعله می باشد. صفحات Alextra با خواص سختی، مقاومت حرارتی و پایداری ابعادی بالا و امکان کاربرد در دمای پایین با دیگر مواد شکل پذیر بی همتا می باشد و علاوه بر آن دارای مقاومت محیطی و حفظ رنگ و درخشندگی بالا است.

کاربرد PET بازیافتی در بسته های مایعات دارویی

شرکت Rexam تولید کننده بطری های آشامیدنی است که دارای نقشی مهم در بسته بندی پلاستیک های سخت می باشد. این شرکت به منظور پاسخگویی به نیاز کاهش منابع مصرفی و حفظ محیط زیست اقدام به بسته بندی مایعات تجویز شده پزشکی در ساختار بیضوی از PET بازیافتی نموده است. این بسته ها در اندازه های 2 تا 12 انس (هر انس معادل 0.028 لیتر) می باشند و دارای قابلیت بازیافت تا چندین مرحله هستند. این محصول دارای استانداردهای معمول دارو سازی امریکا (usp) و کمیسیون سلامت محصولات مصرفی (cspc)، استاندارد FDA و شاخصه های لازم در عبوردهی نور و نفوذ رطوبت می باشد و در نوامبر 2008 در نمایندگی های فروش محصولات بازیافتی Rexam آماده فروش می باشد.

اسباب بازی های دوستدار محیط زیست Coinstar

یک شرکت چند ملیتی است که در چهار زمینه مرتبط با خرده فروشی راه حل هایی ارایه می دهد. این زمینه ها شامل سرویس خودکار شمارنده پول پرداخت الکترونیک، سرویس های سرگرمی و انتقال پول و سرویس خودکار اجاره DVD هستند. محصولات این شرکت در بیش از 000/50 سوپر مارکت، داروخانه و رستوران قابل عرضه می باشند. اخیرا یکی از توابع شرکت Coinstar اولین مجموعه اسباب بازی از حیوانات دوستدار محیط زیست را معرفی نمود. این مجموعه شامل هشت حیوان بوفالو، زرافه، گوریل، پلنگ، شیر، کرگزدن، ببر و گور خر می باشد. پوشش خارجی این حیوانات مخمل است که درون آنها با پلیمر PET پر شده. این پلیمر حاصل بازیافت بطری آب و سوداست. با افزایش تقاضا برای مصرف مواد بازیافتی، کاهش تعداد بطری های رها شده در طبیعت امری ممکن است.

کاربرد پلی آمید در خودروی منتخب سال 2008

خودرو Fiat 500 با ظاهر مدل قدیمی 500 که سمبل رشد اقتصادی ایتالیا در دهه 1950 تا 1960 می باشد، خودروی سال 2008 شناخته شده و محصول تلاش مهندسان کمپانی فیات می باشد. جایگزینی پلی آمید با فلز در برخی خودروهای ساخته شده منجر به کاهش یک سوم وزن در مقایسه با حالت تمام استیل گردیده که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت تا 30 درصد می باشد. به عنوان مثال در سیستم تقویت سوخت از پلی آمید با قابلیت قالب گیری دمشی به منظور کاهش نشت سوخت و گذراندن آزمون های تحت فشار در دمای پایین استفاده شده است. مورد دیگر استفاده از آن در زیر کاپوت خودرو به سبب مقاومت حرارتی بالا و حفظ خواص مکانیکی برای مدت طولانی می باشد. کاربرد دیگر این ماده در قطعات خارجی خودرو به سبب مقاومت بالای تخریب در مدت زمان طولانی تحت اشعه UV است.

استفاده از اسفنج طبیعی در صنعت مبلمان

Minnea Polis- Carpenter بزرگترین تولیدکننده کوسن در جهان امکان تولید اسفنج نرم ساخته شده از پلی ال BioH بر پایه ی سبوس را ایجاد کرد. محصول جدید دارای قابلیت بازیافت کامل می باشد. پلی ال BioH محصول کمپانی Cargil است که از روغن سبزیجات طبیعی نظیر دانه سبوس گرفته شده. کاربرد این ماده در تهیه اسفنج انعطاف پذیر پلی یورتان باعث کاهش صدمات محیطی می گردد.

پلاستیک های شفاف در عکسبرداری سه بعدی

شرکت سیستمهای سه بعدی Rockhill در کارولینای جنوبی تهیه کننده چاپ سه بعدی و نمونه سازی سریع، ابزار جدید سه بعدی سازی با شفافیت عالی و ماندگاری بالا را معرفی کرد. سیستمهای سه بعدی زمان و هزینه طراحی محصولات را توسط ایجاد قطعات واقعی از ورودی دیجیتال کاهش می دهند. پلاستیک Accurara clear Vue برای تولید قطعاتی بی رنگ به منظور کاربردهایی شامل لنزهای نور افکن خودرو ، مدل های ساختاری پنوماتیک (با نیرو محرکه ی هوا) و هیدرولیک (با نیرو محرکه آب) تولید شده است که امکان تجسم ساختار درونی را برای مهندسان و طراحان ممکن می سازد. این پلاستیک دارای انعطاف پذیری و ماندگاری بالا با دامنه مدول بین دو پلیمر گرمانرم ABS و PP می باشد. ویسکوزیته پایین آن منجر به خروج آسان تر می شود که نتیجه آن کاهش هزینه اپراتوری است. علاوه بر این عمل پوشش دهی مجدد را نیز بهبود می بخشد.

بسط های بهداشتی

کمپانی Trell eborg تهیه کننده سیستم های ایجاد اتصال و بستن اجزا فعالیت خود را در زمینه اتصال بهداشتی غذاها و آشامیدنی ها و مواد دارویی اعلام کرد. بندهای اتصال دهنده با دماهای بالا و پایین، بخار و مواد شیمیایی خورنده سازگار هستند. این بندها در ابعاد مختلف و از جنس NBR، EPDM، FKM، PTFE، VMQ، FFKM، PTFE، پر شده با استیل ضد زنگ می باشند. از واشرهای بهداشتی تولیدی این شرکت می توان به PTFE باند شده اطراف هسته درونی لاستیک EPDM، واشرهای بیولوژیکی که استفاده از یک نشانگر خودکار در خطوط فرآیند بهداشتی را ممکن می کند، ردیاب هوشمند جهت ثبت خودکار دما و مهره پیچشی که کنترل کننده فشارهای وارد بر واشر ضممن بسته شدن می باشد، اشاره کرد.

نوار چسب های حساس به فشار

کمپانی AEE تهیه کننده فیلم ها و نوارها، محصول تجاری خود را که نوار چسب حساس به فشار بر پایه فیلم های VICTREX و APTIV است را به بازار معرفی کرده است. این نوار چسبها جایگزین مناسبی برای نوارهای پلی آمید و PTFE پلی تترا فلورو اتیلن، هستند که در دماهای بالا به سبب مقاومت کششی پایین تر از بین می روند. از خواص این نوار چسبها می توان به میزان جذب رطوبت کمتر، مقاومت شیمیایی کششی و پارگی بالاتر در محیط های خورنده و چگالی کمتر اشاره کرد. کاربرد آنها در محیط های خورنده و خطرناک انتخاب مناسبی برای مشتریان صنعتی می باشد.

نسل جدید رزین های چسبنده PE

در پوشش خارجی لوله های استیل شرکت LYOLDELL BASELL رزین پلی اتیلن چسبنده جدیدی با نام تجاری LUCALEN G3710E را به بازار معرفی کرد. این رزین به عنوان باند اتصالی در پوشش سه لایه بین رزین های اپوکسی و لایه بالایی HDPE استفاده می شود و از فرآیند پذیری مناسب و استحکام مذاب بالایی برخوردار است. فیلم حاصل از اکستروژن این رزین پایدار است و نیز در دماهای بین 23 تا 80 درجه سانتی گراد دارای چسبندگی خوب بر سطوح زبر می باشد.

فیلم های بسیار شفاف pp

در بسته بندی های بهداشتی کمپانیBorealis یک کوپلیمر تصادفی ویژه از خانواده فیلم های پلی پروپیلن دمشی و قالب گیری شده را به بازار معرفی نمود. این فیلم با نام تجاری Brolcear Re936CF برای استفاده در بسته بندی های غذایی و کاربردهای پزشکی توسعه داده شده و شفافیت بالای خود را پس از فرآیند شدن به طور تقریبا کاملی حفظ می کند. این نوع جدید از فیلم PP خواص نوری خود را با افزایش سرعت تولید تا 15 درصد نیز حفظ می کند، این در حالی است که سایر فیلم ها با افزایش سرعت تولید دچار زوال می شوند.

راه حل تناسب اندام در سفر

شرکت MILL VALLEY راه حل آسانی برای تناسب اندام افراد پر مشغله که اکثر اوقات در سفر می باشند ارایه نموده است. دستگاه سیار شنای روی زمین با وزن کمتر از دو پوند که در تماس با سطح تخت می شود! فروش این دستگاه از سال 2006 تاکنون به سه میلیون عدد رسیده است. محصول کاملتر بعدی دارای دسته های چرخان بر پایه ای دارای اصطکاک است. دسته ها از آلیاژ پلی کربنات ساخته شده است که ماده ای محکم در ساخت شیشه های ضد گلوله محسوب می شود. این دستگاه در یک کیف ساخته شده از نئوپرن حمل می شود. ضمن کار با آن بازوها، شانه ها، سینه و اندام پشت درگیر می شوند و احتمال کشیدگی عضلات و صدمه آنها به حداقل رسانده شده است.

تولید رزین های فلورین دار شده عاری ازPFOA

شرکت AGC ژاپن محصول خود با نام FIUON PTFEE- SERIES که خط جدیدی از محصولات PTFE (پلی تترا فلورو اتیلن) می باشد را به بازار معرفی نمود. کاربرد این محصول در سیمها، عایق کابلها، پوشش قابلمه، شیلنگ و قطعات الکترونیک می باشد. بر خلاف محصولات PTFE مرسوم، در فرآیند تولید محصول جدید از نمک های آمونیوم پرفلورواکتانوئیک اسید ( PFOA) استفاده نشده است. PFOA ماده ای است که به عنوان عامل سطح فعال در پلیمریزاسیون فلوروپلیمرها و نیز به عنوان ماده ی مورد استفاده در حشره کش ها کاربرد دارد. پخش این ماده در طبیعت به ضرر محیط زیست و حذف آن از فرآیندها امری ضروری است.


0 ارسال نظرات:

ارسال یک نظر

با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید