فرايند توليد تاير
۱۳۸۷/۱۱/۱۸
فرايند توليد تاير
هرچند که تولید تایر بر اساس نوع و طبقهبندي آن ( تایرهای باری سبک و سنگین) و هم چنین نوع فناوری مورد استفاده ( بایاس و رادیال ) ، در مراحلی از تولید با هم تفاوتهائی دارند ، اما به صورت کلی میتوان تولید آنرا در چهار مرحله خلاصه کرد :
مرحله اول : فرآیند اختلاط مواد و تهیه آمیزه لاستیکی ( کامپاند)
در این مرحله مواد اولیه در دستگاه مخلوط کن (بنبوری ) مخلوط گردیده و انواع آمیزه های لاستیکی تولید میشود . موادی که در تهیه آمیزه لاستیکی به کار میروند عبارتند از : کائوچوها (طبیعی و مصنوعی ) ، دودهها ، روغنها و موادشیمیایی . از آمیزههای لاستیکی در قسمتهای مختلفه یک تایر استفاده میشود و از آنجائی که هر قسمت از یک تایر دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی میباشد ، لذا ضرورت دارد که ترکیبات متفاوتی از آمیزههای لاستیکی تهیه گردد .
مرحله دوم : فرآیند ساخت و آماده سازی اجزاء تایر
ساخت و آمادهسازی اجزای تشکیل دهنده تایر در بخشهای متفاوتی انجام میگیرد . ساخت ترد ، دیوارهها ، نوارهای لاستیکی سرشانه و هامپ در بخش اکسترودر ، ساخت لایهها ( جزء عمده منجید تایر) در بخشهای کلندر و برش لایه و ساخت آستر داخلی در گام کلندر ، ساخت بلت سیمی روی دستگاه استیلاستیک و ساخت بید یا طوقه در بخش بیدسازی انجام میگیرد.
مرحله سوم : فرآیند ساخت و مونتاژ تایر
برخلاف تایرهای سبک از جمله سواری بایاس که در یک مرحله ساخته میشوند ، ساخت تایرهای رادیال سیمی سواری معمولاً در دو مرحله انجام میگیرد . در مرحله اول منجید تایر شامل لایهها ، بید و دیوارهها آماده میشود و سپس در مرحله دوم بلت سیمی و ترد به آن اضافه میگردد . در تایرهای سنگین بایاس و درتعدادي از کارخانجات تايرسازي ، تعدادی از لایه ها راروی ماشینی به نام بندسازی روی هم قرار داده و بعد از آماده کردن بندها ، آنها را به ماشین تایرسازی انتقال میدهند . با مونتاژ بندها روی هم و اضافه کردن بید و ترد در ماشین تایرسازی ، عملاٌ تایرباری ساخته خواهدشد.
مرحله چهارم : فرآیند پخت تایر
آخرین مرحله تولید تایر که تایر درآن شکل نهائی ( یعنی چنبره 1) و خواص مکانیکی – دینامیکی خود را به دست میآورد ، مرحله پخت یا ولکانیزاسیون میباشد ، لذا در این مرحله تایر با استفاده از عوامل پخت که هنگام مخلوط کردن آمیزههای لاستیکی به آن افزوده شده است ، بعد از قرار گرفتن در پرس پخت شکل نهائی را به خود گرفته و با حرارت قالب و به دنبال ایجاد اتصالات عرضي در آمیزههای لاستیکی ، خاصیت الاستیک یا کشسان پیدا مینمايد
1-Torous
ساخت تایر برخلاف غالب فرآیندهای صنایع شیمیایی ، فرایندی غیر مداوم و یا " پیمانه ای " (بچ)1 است. در این فرایند پارهای از مواد نیمهساخته در فرایندهای پیمانهای غیرمستمر ساخته شده ، در فرایندهای بعدی با هم تلفیق گردیده تا خوراک فرایندهای مستمر و مداوم بعدی را فراهم سازند . از این مرحله به بعد دوباره مواد نیمهساخته به دست آمده به عناصر جدا و منفک از هم تبدیل میگردند که طی یک سری فرایندهای پر زحمت و کند از جمله تایرسازی و پخت ، به تایر تبدیل میشوند.
این صنعت ، همانطور که قبلاٌ نیز اشاره شد ، صنعتی کارگر بر بوده و بر خلاف صنایع شیمیایی که غالباٌ به طور کامل اتوماتیک میباشند ، از سطح اتوماسيون خیلی بالائی برخوردار نیست .و به همین دلیل نیز استفاده از ظرفیت یا به عبارت بهتر ضریب بالای بهرهبرداری از ماشینآلات در آن بسیار حائز اهمیت است .
با توجه به رقابت زیاد در این صنعت ، تولیدکنندگان تایر علاوه بر توسل به مقیاس اقتصادي تولید ، در یکی دو دهه اخیر تاکید زیادی بر ارتقاء بهره وری در این صنعت کردهاند.
پا به پای این اقدامات تایرسازان بزرگ جهانی در پی تحقیقات فراوان چندساله اخیر فرایند سنتی و اولیه ساخت تایر را نيز تغییر داده و در این زمینه ابداعات جدیدی را در صنعت مطرح نمودهاند . شرکت میشلن از اولین شرکتهائی بود که اخبار سیستم تایرسازی جدید خود (C3M)1 و کمی پس از آن شرکت گودیر ، فرایند ابداعی جدید خود (IMPACT)2 را که در صنعت اصطلاحاً به آنها سیستم "پودمانی " (مدولار( گویند ، اعلان نمودند .
1-Batch
1-Continous Cold Compounding by Michelin
2-Integrated Manufacturing Precision-Assembled Cellular Technology
هرچند که تولید تایر بر اساس نوع و طبقهبندي آن ( تایرهای باری سبک و سنگین) و هم چنین نوع فناوری مورد استفاده ( بایاس و رادیال ) ، در مراحلی از تولید با هم تفاوتهائی دارند ، اما به صورت کلی میتوان تولید آنرا در چهار مرحله خلاصه کرد :
مرحله اول : فرآیند اختلاط مواد و تهیه آمیزه لاستیکی ( کامپاند)
در این مرحله مواد اولیه در دستگاه مخلوط کن (بنبوری ) مخلوط گردیده و انواع آمیزه های لاستیکی تولید میشود . موادی که در تهیه آمیزه لاستیکی به کار میروند عبارتند از : کائوچوها (طبیعی و مصنوعی ) ، دودهها ، روغنها و موادشیمیایی . از آمیزههای لاستیکی در قسمتهای مختلفه یک تایر استفاده میشود و از آنجائی که هر قسمت از یک تایر دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی میباشد ، لذا ضرورت دارد که ترکیبات متفاوتی از آمیزههای لاستیکی تهیه گردد .
مرحله دوم : فرآیند ساخت و آماده سازی اجزاء تایر
ساخت و آمادهسازی اجزای تشکیل دهنده تایر در بخشهای متفاوتی انجام میگیرد . ساخت ترد ، دیوارهها ، نوارهای لاستیکی سرشانه و هامپ در بخش اکسترودر ، ساخت لایهها ( جزء عمده منجید تایر) در بخشهای کلندر و برش لایه و ساخت آستر داخلی در گام کلندر ، ساخت بلت سیمی روی دستگاه استیلاستیک و ساخت بید یا طوقه در بخش بیدسازی انجام میگیرد.
مرحله سوم : فرآیند ساخت و مونتاژ تایر
برخلاف تایرهای سبک از جمله سواری بایاس که در یک مرحله ساخته میشوند ، ساخت تایرهای رادیال سیمی سواری معمولاً در دو مرحله انجام میگیرد . در مرحله اول منجید تایر شامل لایهها ، بید و دیوارهها آماده میشود و سپس در مرحله دوم بلت سیمی و ترد به آن اضافه میگردد . در تایرهای سنگین بایاس و درتعدادي از کارخانجات تايرسازي ، تعدادی از لایه ها راروی ماشینی به نام بندسازی روی هم قرار داده و بعد از آماده کردن بندها ، آنها را به ماشین تایرسازی انتقال میدهند . با مونتاژ بندها روی هم و اضافه کردن بید و ترد در ماشین تایرسازی ، عملاٌ تایرباری ساخته خواهدشد.
مرحله چهارم : فرآیند پخت تایر
آخرین مرحله تولید تایر که تایر درآن شکل نهائی ( یعنی چنبره 1) و خواص مکانیکی – دینامیکی خود را به دست میآورد ، مرحله پخت یا ولکانیزاسیون میباشد ، لذا در این مرحله تایر با استفاده از عوامل پخت که هنگام مخلوط کردن آمیزههای لاستیکی به آن افزوده شده است ، بعد از قرار گرفتن در پرس پخت شکل نهائی را به خود گرفته و با حرارت قالب و به دنبال ایجاد اتصالات عرضي در آمیزههای لاستیکی ، خاصیت الاستیک یا کشسان پیدا مینمايد
1-Torous
ساخت تایر برخلاف غالب فرآیندهای صنایع شیمیایی ، فرایندی غیر مداوم و یا " پیمانه ای " (بچ)1 است. در این فرایند پارهای از مواد نیمهساخته در فرایندهای پیمانهای غیرمستمر ساخته شده ، در فرایندهای بعدی با هم تلفیق گردیده تا خوراک فرایندهای مستمر و مداوم بعدی را فراهم سازند . از این مرحله به بعد دوباره مواد نیمهساخته به دست آمده به عناصر جدا و منفک از هم تبدیل میگردند که طی یک سری فرایندهای پر زحمت و کند از جمله تایرسازی و پخت ، به تایر تبدیل میشوند.
این صنعت ، همانطور که قبلاٌ نیز اشاره شد ، صنعتی کارگر بر بوده و بر خلاف صنایع شیمیایی که غالباٌ به طور کامل اتوماتیک میباشند ، از سطح اتوماسيون خیلی بالائی برخوردار نیست .و به همین دلیل نیز استفاده از ظرفیت یا به عبارت بهتر ضریب بالای بهرهبرداری از ماشینآلات در آن بسیار حائز اهمیت است .
با توجه به رقابت زیاد در این صنعت ، تولیدکنندگان تایر علاوه بر توسل به مقیاس اقتصادي تولید ، در یکی دو دهه اخیر تاکید زیادی بر ارتقاء بهره وری در این صنعت کردهاند.
پا به پای این اقدامات تایرسازان بزرگ جهانی در پی تحقیقات فراوان چندساله اخیر فرایند سنتی و اولیه ساخت تایر را نيز تغییر داده و در این زمینه ابداعات جدیدی را در صنعت مطرح نمودهاند . شرکت میشلن از اولین شرکتهائی بود که اخبار سیستم تایرسازی جدید خود (C3M)1 و کمی پس از آن شرکت گودیر ، فرایند ابداعی جدید خود (IMPACT)2 را که در صنعت اصطلاحاً به آنها سیستم "پودمانی " (مدولار( گویند ، اعلان نمودند .
1-Batch
1-Continous Cold Compounding by Michelin
2-Integrated Manufacturing Precision-Assembled Cellular Technology
0 ارسال نظرات:
ارسال یک نظر
با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید