تازه هایی از دنیای پلیمر

۱۳۸۷/۱۲/۱۲


تازه هایی از دنیای پلیمر


معرفي راه حل هاي جامع براي رنگ آمیزی پلاستيك ها توسط شركت BASF درFakuma 2008


از دلایل حضور شرکت BASF اين نمايشگاه مي توان به مواردي از جمله معرفی انواع رنگ هاي سفارشي جامد، مايع و پودري شكل و تاثير آن بر جذابيت بسته بندي ها و انتخاب مستربچ هايي با كاربردهاي ويژه توسط مهندسان پلاستيك این شركت اشاره كرد. در نمايشگاه بين المللي صنعت پلاستيك Fakuma 2008 (18-14 اكتبر در شهر فردريچ شافن- آلمان) شركت BASF محصولات و خدمات خود را بطور گسترده ای در زمينه های مختلف به عرصه نمايش ميگذارد، كه در اين نمايشگاه تمركز شركت بر رنگ هاي سفارشي، افزودني ها، تركيبات و مستربچ هايي با ويژگيهاي خاص، آماده سازي و تهيه مواد جامد، مايع و پودري، که با در نظر گرفتن سفارش مشتری مورد توجه واقع شده، در این نمایشگاه بازديدكنندگان ميتوانند بطور گسترده اي به راه حل ها و استانداردهاي جديد دسترسي داشته باشند كه رنگ آمیزی ترکیبات پلي كربنات ها نمونه اي از اين موارد بشمار ميرود. محلول هاي رنگي BASF راه حل هاي جامعي جهت رنگ آميزي قطعات معرفي كرده و مزيت برجسته ي اين محصولات حصول اطمينان از شفافيت بالای محصول نهایی و پراكندگي فوق العاده ی اجزاء رنگ درآمیزه مي باشد، همچنین این ترکیبات در قالب مستربچ به صورت گرانول يا پودر نيز موجود بوده و درصورتيكه مصرف كننده خواهان رسيدن به درصد بالایی از مقاومت در برابر UV يا خواص حرارتي مطلوب باشد، BASF راه حل هاي ويژه اي را براي اين منظور پيشنهاد ميكند كه از آن جمله میتوان به محصولاتي مانند دسته اي از افزودني ها بر پايه ی Uvinul® جهت رسيدن به حداكثر پايداري نوری و Lumogen® IR 1050 با خواص مقاومت حرارتي مطلوب اشاره کرد، در صورتيكه محافظت از عوامل، عناصر و اجزاء حساس مانند پروتئين ها و رنگ دهنده ها مد نظر باشد، BASF افزودنی های خاصی جهت توليد ظروف PET با خواص ويژه پيشنهاد كرده است، همچنین افزودني هايي بر پايه یUvinul® S-Pack به طرز مطلوبي داراي خواص مقاومت در برابر UV بوده و از زرد رنگ شدن پلاستيك هاي قرار گرفته در معرض اين تشعشعات جلوگيري ميكنند. شركت BASF رنگ آميزي با كيفيت بالا را براي مهندسان پلاستيك توسط محصولاتي مانندUltramid® (PA) و Ultradur® (PBT) و Ultraform® (POM) آسان كرده كه برطرف كننده نيازهاي مشتريان بوده و به طرز مطلوبي با مستربچ هاي Sicopas® و Sicoversal® X مطابقت دارند، اين مستربچ ها همچنين براي كاربردهايي نظير تأخير اندازهاي شعله مي توانند بكار روند. از ابتداي سال 2008 شعب این شرکت در اروپا تلاش خود را براي فعاليت و همكاري روز افزون با مشتريان افزايش داده و با تمركز بر شش بخش از بازار قطعات و بسته بندي هاي مربوط به صنایع ساختمان، تزئينات منزل، اتومبيل، الياف، ورزش و تفريحات، BASF موقعيت خود را بعنوان يك توليد كننده مستربچ هاي سفارشي و ويژه براي مقاصد خاص در بازارهای جهانی تثبيت كرده است .




راه اندازي خط توليد عظيم تركيبات POM توسط Coperion


شركت Coperion Werner & Pfleiderer GmbH واقع در اشتوتگارد-آلمان دو خط توليد عظيم تركيبات پلی اکسی متیلن (POM)را براي يك شركت در شرق چين راه اندازي كرد كه از ماه May همين سال به بهره برداری رسید، اين خط توليد جهت آميزه كاري، گاز زدايي، پايدار سازي و خردكردن مواد اوليه پليمري بكار ميرود. هر يك از اين سيستم ها داراي توان اسمي خروجي در حدود 4000kg و شامل یک سيستم وروديZSK MEGAcompounder با قطر مارپيچ 250 میلیمتر، يك پوشش مبدل پيوسته، يك سیستم خنك كننده در قسمت جلويي دستگاه (WRG 320) براي دانه هايي با اندازه ی 2mm و يك سيلندر در قسمت مياني براي خشك كردن و رسيدن به محصول نهايي كه به گونه اي ويژه جهت كاربردهاي مختلف طراحي شده اند. اين اكسترودر داراي سيلندري با سه محفظه جهت گاز زدايي بوده كه براحتي قابل نصب و تعويض بر روي دستگاه جهت جابجايي و حمل آسانتر آن به ساير نقاط ميباشد. گروه Coperion، با همكاري شركتهاي Coperion Werner & Pfleiderer و Coperion Waeschle و Coperion Keya و Coperion Hartmann و بيش از 20 فروشنده و ديگر شركتهاي خدمات رسان وابسته بعنوان قدرتي برجسته از لحاظ تكنولوژي و بازاريابي در زمينه ی سيستم هاي آميزه كاري بشمار ميرود. تولیدات و طراحي های سيستم هاي Coperion، شامل ماشين هاي آميزه كاري پلاستيك ها، افزودني ها و مواد شيميايي، صنايع دارويي و غذايي و مواد معدني بوده و در سال مالي 2007 اين شركت به فروشي معادل 480 ميليون يورو دست يافته و تا تاريخ 31.12.2007 بيش از 2100 نفر كارمند داشته است.


راه اندازي واحد صنعتي توليد پلیمرAkulon® PA6 توسط DSM در چين


شركتRoyal DSM N.V. واقع در هلند و فعال در زمينه ی علوم مهندسي مواد و علوم زيستي، از افتتاح يك واحد صنعتي جديد در شهر Jiangyin (استان Jiangsu- China) خبر داد. محصولات اين خط توليد شامل گريدهاي ويسكوزيته بالاي Akulon® polyamide 6 (PA6) و با هدف رشد روز افزون مواد اوليه مورد نياز بازار بسته بندي مواد غذايي در آسيا مي باشد، اين واحد صنعتي در سپتامبر 2006 و با هزینه ای بالغ بر دهها ميليون دلار آمريكا راه اندازي شده است. کشور چين براي شرکت DSM از اهميت بالایی برخوردار بوده و تا سال 2010 جزء قدرت هاي مهم در اين زمينه بشمار خواهد رفت، اين واحد اولين واحد پليمريزاسيونAkulon® PA6 در چين ميباشد كه به طرز قابل ملاحظه اي نياز روز افزون بازار تقاضای polyamide 6 را در اين ناحيه از جهان برطرف كرده و همچنين جهت توسعه صنعت در حال رشد بسته بندي مواد غذايي در چين و آسيا- اقيانوسيه فعاليت ميكند. اين واحد از پيشرفته ترين تكنولوژي ها بهره گرفته و دارای بهترين تجهيزات ايمني و سيستم هاي مطابق با استانداردهاي زيست محيطي مي باشد، طراحي ويژه ي اين تاسيسات آنها را قادر ساخته تا در صورت افزايش تقاضاي بازار مصرف، ظرفيت توليد خود را به ميزان قابل ملاحظه اي اصلاح كرده و افزايش دهند، اين عوامل DSM را قادر ساخته تا بعنوان تنها شركت توليد كننده ی كامل محصولات PA6 شامل كاپرولاكتام، پليمر و آميزه كاري آن در چين باشد. Akulon® Polyamide 6 (PA6) پليمري ترموپلاست است كه داراي خواص مكانيكي مطلوب در دماهاي مختلف بوده و داراي كاربردهاي بيشماري در صنايع اتومبيل، اثاثيه منزل، تجهیزات ورزشی، الكترونيك، ظروف بسته بندي و صنايع روشنايي ميباشد. كاپرولاكتام توليدي توسط اين شركت نيز بعنوان ماده اوليه ي PA6 بوده كه DSM را بعنوان توليد كننده اي برجسته در اين زمينه قرار داده است.Akulon® PA6 با وجود وزن كم در بسياري از كاربردها جايگزين مناسبي براي فلزات بوده كه از جمله اين كاربردها ميتوان به استفاده در صنعت اتومبيل اشاره كرد كه در نهايت كاهش انتشار گاز CO2 را سبب میشود. بخش پليمرهاي مهندسي این شرکت نیز جهت توليد موادي با عملكرد های ويژه فعالیت داشته كه يكي از عرضه كنندگان جهاني ترموپلاستيك ها بشمار مي رود و نقش مهمي در توليد مواد با خواص ويژه دارد، اين مواد شامل Stanyl® (پلي آميدي با عملكرد بالا)، Akulon® (پلي آميد 66 , 6)، Arnitel® TPE-E و Arnite® ( PET , PBTپلي استرها)، Xantar® (پلي كربنات) و Yparex® مي باشد كه اين مواد در تركيباتي ويژه براي كاربرد در صنایع الكتريكی و تجهيزات الكترونيكي، صنايع اتومبيل، بسته بندي هاي مرغوب و همچنين بسياري از كاربردهاي مكانيكي و اكستروژني بكار ميروند. همچنینStanyl® پلي آميدی با خواص حرارتي مطلوب بوده كه در بازار جهاني از اهمیت بسيار بالايي برخوردار ميباشد. Akulon® و Arnite® وArnitel® وStanyl® و Xantar® و Yparex® علامت هاي تجاري هستند كه توسط DSM به ثبت رسيده اند.


دعوت DuPont از توليدكنندگان خلاق و نوآور به مناسبت هفتادمين سالگرد توليد Teflon® جهت شركت درمراسم 2008


Plunkett همزمان با هفتادمين سالگرد كشف پلیمر پلی تترا فلئورواتیلن (PTFE) توسط شركتDuPont™ که بعدها این محصولTeflon® نام گرفت، جشني برگزار مي شود كه در آن DuPont از فعالان در این بخش جهت شركت در مراسم 2008 DuPont Plunkett دعوت بعمل مي آورد. جايزه ی Plunkett در شناسایی توليدكنندگان خلاق و نوآور و كاربرد هاي ويژه ي فلئوروپليمرها بعنوان تركيباتی حساس كمك خواهد كرد. مواد فلئوروپليمري DuPont شامل Teflon®, و DuPont™ Tefzel® و DuPont™ Nafion®و DuPont™ Tedlar® و DuPont™ Zonyl®، همكنون در قالب فيلم، الياف، مواد رنگي، پوشش ها، رزين ها و fluoroadditive ها در كاربردهاي مختلف در دسترس است. از زمان اين كشف تا كنون Teflon® بسياري از نيازهاي فني را در زمينه هاي مختلف از قبيل تجهيزات آشپزخانه اي، صنايع الكترونيك، هوا فضا، فرآيندهاي شيميايي و نيمه رساناها بر طرف كرده است. این مراسم در سال جاری با رویکردی متفاوت برگزار می شود که شامل افزايش ارزش جوايز و توجه ويژه به كساني كه براي اولين بار در اين مراسم شرکت كرده اند است. همچنين معيارهاي ارزيابي شركت كنندگان شامل توليدات خلاقانه و كاربردهاي جديد، افزايش مقاومت محصول، كاهش ضايعات محيطي، توجیح اقتصادي و رفع نيازهايي كه تاكنون بطور كامل بر طرف نشده اند ميباشد. اين جوايز به افتخارDr. Roy Plunkett و بدليل كشف PTFE در سال 1938 و در هنگام انجام آزمايش با گازهاي سردخانه ای توسط وی، Plunkett نام گرفت. از آن زمان تاکنون، اين شركت خانواده ی كاملي از اين پلاستيكهاي متنوع را باخواص منحصر بفرد و كاربردهاي مختلف عرضه کرده است. DuPont يك توليدكننده ي برجسته در زمينه ی رزين هاي فلوروپليمري، افزودني ها، فيلمها و آمیزه هاي رنگي (polytetrafluoroethylene) PTFE، PFA (perfluoroalkoxy)، FEP (fluorinated ethylene propylene)، ETFE (ethylene-tetrafluoroethylene)، PVF (polivinylfluoride) ميباشد و بازارهاي عمده ی اين محصولات شامل صنايع اتومبيل، صنایع شیمیایی، نيمه رساناها، اكتشافات نفت، صنايع پايين دستي، فن آوري اطلاعات، هوا فضا، الكترونيك، تزئينات منزل، ساختمان و صنايع انرژي هاي تجدید پذير است. اين شركت بر پايه دانش و خدمات فني در سال 1802 تاسيس و همكنون در بيش از 70 كشور فعاليت داشته و اخيراً بازار صنايع كشاورزي، صنايع غذايي، ساختماني، ارتباطات، حمل و نقل را هدف گرفته است.




معرفي پوشاك حاصل از 100% مواد دور ريختني براي اولين بار توسط EcoGear


ادغام مدهاي جديد و شيوه هاي بومي كه نتيجه ی آن تهيه ی پوشاكي دوستدار محيط زيست بوده، براي اولين بار توسط EcoGear معرفي و موجب تغییر در نگرش نسبت به نوع پوشش ها شده، بطوریکه اين پارچه هاي توليدي براي مردان، زنان و كودكان در روند مدلهاي جديد جهش قابل ملاحظه اي را سبب گشته است. الياف ECO از باقيمانده ي پارچه هاي برش خورده در كارخانه هاي پوشاك بدست می آید، بدين ترتيب كه اين قطعات برش داده شده برحسب نوع و درجه رنگ از هم تفكيك شده و سپس آنها را به اليافي بسيار ريزتر تبديل كرده و در نهايت با يك رشته ي پيوسته از نخ پلي استر بدست آمده از ضايعات پلاستيك هاي دور ريختني ادغام كرده و اين رشته هاي بدست آمده را در كارخانجات پوشاك ECO ريسندگي ميكنند، كه در طي هر یک از اين فرايند ها هيچگونه مواد شيميايي سفيد كننده و مواد رنگزا بكار برده نمي شود. اين شركت توسط Robert Hii كه بمدت 20 سال در صنايع پوشاك Toronto فعاليت داشته تاسيس شده، وی تحقيقات خود را در اين زمينه براي رسيدن به اليافي حاوي 100% مواد ضايعاتي از سال 2007 آغازكرده و تعهدات اين شركت در توجه به مسائل زیست محيطي در تمام مراحل سازماني قابل توجه بوده است، همچنین در فرايند توليد اين پوشاك سعي بر آن شده تا وجود كربن را به حداقل رسانند. در بخش گرافيك اين شركت بطور مستقیم از هر دو نوع چاپ هاي پايه آبي چاپ توري و چاپ مركب هاي ارگانيك استفاده می شود، كه هر دوي آنها عاري از PVCs و فتالات ميباشند استفاده ميشود. برچسب زدن بر اين پوشاك نیز توسط مركب های Soy و تركيب آن با يك رشته ي خام از الياف تهيه شده از گياهان مكزيكي صورت ميگيرد. EcoGear هرساله1% از فروش خود را به سازمان هاي دوستدار محييط زيست و بنيادهاي تحقيقاتي اختصاص داده و همچنین توجه به تفاوتهاي اقليمي مناطق مختلف جهان از اصول بنيادي اين شركت بوده است. اين شركت همواره استانداردهاي جديدي در زمينه ي تهيه ي پوشاك دوستدار محيط زيست تدوين ميكند، EcoGear در يك همكاري با عرضه كنندگان پوشاك در طراحي و توليد الياف خواب دار و الياف بافته شده و با هدف ارائه ي مجموعه اي كامل از شيوه هاي نوين توليد و ساخت این قبیل محصولات فعاليت چشم گير داشته است.




تهیه ی قطعات الكترونيكي كشسان به کمک لاستيك هاي رسانا


يك گروه تحقيقاتي ژاپني از دانشگاه توكيو اخيراً از توليد نوعي ماده با خاصيت شبه الاستيك خبر دادند كه ميتواند الكتريسيته را حتی در حالت خمیدگی، چین خوردگی و یا تحت کشش به طرز مطلوبی هدايت كند. اين مواد با وجود چين خوردگي ابعادي در بيش از يك تا سی دقيقه ميتوانند الكتريسيته را بدون هيچگونه اختلالي از خود عبور دهند، و از جمله كاربرد های این مواد میتوان به نصب بر روی مدارهاي الكتريكي با سطوح انحنادار و قسمتهاي متحرك ربات ها اشاره کرد. اين مواد به كمك نانو لوله هاي كربني تهيه شده كه شامل ملكول هاي كربن با قابليت كشساني و هدايت الكتريكي مناسبی هستند. Dr. Tsuyoshi Sekitani یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی مي افزايد: با توجه به گزارش هاي به چاپ رسيده در Science journal ، يك ورق از اين مواد با ابعاد 20x20cm ميتواند تا 70% كشيده شود بدون اينكه خللي در خواص الكتريكي يا مكانيكي آن ايجاد شود. چندين شرکت پيشرو در صنعت الكترونيك، از جمله شركت نوكيا در زمينه ی ساخت تلفن همراهي با قابليت خمش و تا خوردگي كه در آن از فناوري نانو براي رسيدن به اين خواص استفاده شده بسيار فعال اند.
سيستم هاي Sigpack راه حلي سيستمي براي پاكتهاي محتوي چاي فوري
اين سيستم از تركيب خلاقانه ي دو محفظه ی Stick و Pullحاصل شده كه بازده ي موثر آن وقتي حاصل ميشود كه این دو محفظه در كنار هم بكار برده شوند. اين محصول مطابق با احتياجات و سفارشات مشتري تهيه ميگردد. سيستم هاي Sigpack ، تكنولوژي بسته بندي شركت Bosch بوده، كه در يك همكاري نزديك با شركتBistrozucker سيستمی يك پارچه براي چاي در محفظه اي سوراخ دار (Stickpack) را تولید کردند، بطوریکه این محفظه ی سوراخ دار به عنوان سیستم دوم، و به همراه يك محفظه ی فشاري (Pull Pack) در قالب یک سیستم قرار داده می شوند. در همكاري دیگری ميان شركت هایAlcan و Bistrozuckerکه به سبب تركيب محفظه ي Stick و محفظه ی Pull و در نتيجه دستيابي به سيستم Sigpack صورت گرفته، محفظه ي Pull به مفهوم سيستمي است كه با سرعتي ويژه و دقت خاصي توزيعي يكنواخت و كامل را حاصل ميكند بطوریکه مصرف كننده قسمت بلندتر محصول را با يك دست نگهداشته و كشيده و با دست ديگر قسمت كوتاهتر گوشه ي محفظه را مي گيرد. هر دو نوع بسته بندي Stickpack وPullpack رسيدن به طعم واقعي چای را تضمين كرده و مصرف کننده را از رسيدن به بهترين كيفيت ممکن مطمئن مي سازد. هدف از اين همكاري جايگزين كردن پاكت هاي قديمي محتوي چاي فوري با يك سيستم كاملاً جديد بوده كه آسودگي بيشتري را براي مصرف كننده در پی دارد. در همكاري با شركت Alcan پيشرو در توليد ورق هاي بسته بندي، اين دو شركت يك ورق بسته بندي با نام "springback" را كه بعد از پر شدن بصورت لوله اي در مي آيد توليد كردند، و فرايند آن براساس يك شبكه ي سوراخ دار كنترل ميشود، که اين محصول به تاييد اداره ی استاندارد دارو و غذاي آمريكا (FDA) رسیده است. اين محفظه ي Stick از چاي پر شده و در نهایت Tpot (tea portion of design) جايگزين پاكت هاي قديمي محتوي چاي فوری شده و استفاده از آنرا آسان كرده، اين كاربري ساده و آسان امكان طراحي اين سيستم را براي محصولاتي ديگر نظير قهوه و مواد دارويي نيز ممكن ساخته است. گروه صنعتي Bosch يك عرضه كننده ي جهاني تكنولوژي و خدمات است كه در بسياري از صنايع از جمله اتومبيل سازي، كالاهاي مصرفي و تكنولوژي ساختمان سازي نیز فعاليت چشمگیر داشته و در سال مالي 2007 به فروشي بالغ بر 46.1 بيليون يورو دست یافته است. این شرکت هر ساله بالغ بر 3 بيليون يورو از فروش خود را به تحقيقات و توسعه اختصاص داده و در سال 2006 بيش از 3000 اختراع ثبت شده در سراسر جهان داشته است اين شركت در سال 1886 در اشتوتگارد و توسطRobert Bosch بعنوان «تعميرگاه ماشين هاي ابزار دقيق و مهندسی الكترونيك» تاسيس شده است.
Monash توليد كننده ی نسل جديد سوخت خودروهاي هيبريدي
دانشمندان دانشگاه Monash انقلاب عظيمي در طراحي پيل هاي سوختي براي كاربرد در نسل جديد خودروهاي هيبريدي بوجود آوردند كه ميتواند ساخت وسايل نقليه را ارزان تر و اطمينان بيشتري را براي مصرف كننده حاصل كند. اين پيشرفت غير منتظره كه در مجله ی Science نيز به چاپ رسيده در ارتباط با طراحي يك سلول سوختي می باشد كه داراي پوششي ويژه بنام Goretex است كه در آن از تكنولوژي پيشرفته اي استفاده شده و از اجزاء بسيار حساس اين سلولهاي سوختي بشمار ميرود. تيم دانشمندان Monash يك هوا- الكترود را طراحي و مورد آزمايش قرار دادند كه توسط يك لايه بسيار نازك از این الیاف پلاستیکی (اندكي بيش از 0.4 ميكرون ضخامت و يا بعبارتي 100 برابر نازك تر از يك تار موي انسان) پوشانده شده، اين الياف پلاستيكي علاوه بر خاصيت رسانايي مطلوب داراي قابليت تبادل هوا به بيرون و درون خود هستند و ديگر اينكه هم بعنوان الكترود سلول سوختي و هم كاتاليست عمل ميكنند. Goretex در صنعت پوشاك نيز انقلابي عظيم پديد آورده است كه ميتواند براي موتور سواران بسيار مناسب و قابل اطمينان باشد، بطوريكه بخارات زايد از اين پوشش خارج شده و بدن شخص را قادر ميسازد تا تمايل كمتري به از دست دادن دما نسبت به حالت عادي داشته و شخص احساس راحتی بیشتری کند. پروفسورDoug MacFarlane از دانشگاه Mouash در مركز استراليايي علوم مواد الكترونيكي (ACES) ميگويد: اين كشف احتمالاً توسعه اي بسيار مهم در زمينه ي تكنولوژي سلول سوختي در 20 سال اخير بوده كه فوايد آن در صنايع موتوري و براي رانندگان موتور سيكلت بسيار چشم گير است. اين طراحي جديد نياز سازندگان را به پلاتينيوم بعنوان كاتاليست كه بطور رايج در فرايند ساخت آنها كاربرد فراواني داشته برطرف ميكند. اتكاي ما به پلاتينيوم احتمال استفاده از سلول سوختي را در ماشين هاي مسافري بطور فزاينده اي غير متحمل كرده، و از طرفی هزينه هاي اجزاء پلاتينيومي به غير از هزينه هاي سلولهاي سوختي رایج براي يك ماشين كوچك با يك موتور الكتريكي 100kw بيشتر از كل قيمت يك موتور بنزيني بوده، همچنين توليدات ساليانه ي جهاني پلاتينيوم تنها براي حدود 3 ميليون وسيله ي نقليه درسراسر جهان كافي بوده كه اين مقدار كمتر از يك بیستم توليد ساليانه ي وسايل نقليه ميباشد. اين سلول سوختي جديد در دوره هاي متفاوت و بيش از 1500 ساعت با هيدروژن بعنوان منبع سوخت اصلي مورد آزمايش قرار گرفت، تست مذکورنشان داد كه هيچ علامتي از تخريب يا فساد در عملكرد این مواد وجود نداشته و همچنين نرخ تبديل اكسيژن در آن قابل مقایسه با نرخ تبدیل اکسیژن در الكترودهاي كاتاليستي پلاتينيوم با شكل هندسي مشابه است، و همچنین فساد و تخریب این الكترودها بوسيله ی كربن مونواكسايد نيز رخ نمی دهد. يك مقدار كم از كربن مونواكسايد كه معمولاً درصدي از آن در اگزوزهاي موتورهاي بنزيني وجود دارد يك مشكل اساسي براي سلولهاي سوختي بشمار رفته زيرا در اثر آن پلاتينيوم كاتاليست به آرامي فاسد شده و سرانجام نابودي سلول را منجر ميشود. رسيدن به محصولي اقتصادي تر، و مواد اولیه ای قابل دسترس تر، طول عمر و اثر بخشي بيشتر نسبت به سلول هاي پلاتينيوم از نكات مهمي است كه توجه اين تيم تحقيقاتي را در خصوص طراحي و توليد اين سلولهاي سوختي جلب كرده است.
تولید رزین جدید HDPE با خواص ویژه جهت استفاده در خودروهای Bio-Diesel توسط LyondellBasell
شرکت LyondellBasell اخیرا دسته ای از پلیمرها با ویسکوزیته ی بالا نظیر پلی اتیلن را با نام اختصاری Lupolen روانه ی بازار کرد که دارای خواص ویژه و مقاومت بالا جهت استفاده در خودروهای Bio-Diesel می باشد، و از این رو توجه تولیدکنندگان مخزن های سوخت این گونه خودروها را به خود جلب کرده. این محصول جدید، همکنون توسط فرایندهای قالب گیری دمشی (Lupolen 4261 AG BD) و قالب گیری تزریقی (Lupolen 4261A IM BD) در دسترس می باشد. نتایج آزمایشات انجام شده برLupolen HDPE نشان می دهد که کاربرد تکنیک های قالب گیری تزریقی و دمشی تاثیر بسیار مهمی بر مقاومت شیمیایی این مخازن نسبت به سوخت های زیست سازگار در مقایسه با گرید های دیگر پلی اتیلن های موجود در بازار دارد، بطوریکه پس از 1500 ساعت ارتباط سوخت با مخزن، وسیکوزیته ی ذاتی پلی اتیلن به میزان 1.7% دچار تغییر میشود، که در نمونه های جدید بهبود مقاومت این مخازن به میزان سی برابر در مقایسه با نمونه های قبلی افزایش داشته است. تاثیر نامطلوب سوخت های زیست سازگار بر HDPE برای سال های متمادی ناشناخته مانده بود زیرا همواره از روش های قدیمی آزمایش استفاده می شده، در این روش ها سوخت مورد نظر در محفظه برای یک دوره ی طولانی مدت و در معرض دمایی بالا قرار داشته، از این رو سوخت موجود در مخزن می توانست به آن آسیب رساند، و در نتیجه خواص عمومی این مواد پلیمری را تغییر دهد، این در حالی است که محصول جدید حاصل ازLupolen HDPE همواره در دمای 40 درجه ی سلسیوس قرار داده شده و در مدت 11 سال قابلیت نگهداری سوخت زیست سازگار را دارد.
توليد نسل جديد شيشه هاي پيشرفته ي پلي كربناتي توسط شرکت Bayer
محصول جديد BayVision™ ، توليد شده توسط Bayer MaterialScience's (BMS) و با رویکردی جديد در صنايع شيشه هاي اتومبيل تولید شده، و تركيب اوليه ي آن از مواد خام شيشه سازي بوده و فرايندهاي پلاستيكي روي آن صورت گرفته و سپس بطور گسترده اي توسعه يافته است و شامل منابع مهندسي در يك محصول و مجموعه ي خدمات پس از فروشي مناسب با نياز هر يك از مشتريان ميباشد. اتومبيل "i-mode" نتيجه ي همكاري دقيق و مبتكرانه ميان شركت هاي Hyundai و Bayer بوده كه در آن طراحي سطوح شفاف با روش حرارتي ويژه براي اتومبيل ها به بهترین نحو به نمایش در آمده است. با دستيابي به اين تكنولوژي ، تمام صنعت و عرضه كنندگان به فوايد قابل ملاحظه اي در كاهش وزن و رسيدن به اشكال سه بعدي بوسيله استفاده از رزين پلي كربنات Makrolon® بجای شيشه دست مي يابند. BayVision™ يك محصول مرغوب و كم نظير در رقابت با تمامي توليد كنندگان شيشه هاي اتومبيل بشمار ميرود كه مجموعه ي جامعي از امكانات را تنها با دستيابي به يك منبع براي مشتريان فراهم ساخته است. يك مرحله ي برجسته در توسعه اين شيشه ها همكاري ميان BMS و شركت توليد كننده ي مواد پيشرفته ي Momentive واقع در لوركوزن- آلمان بوده، بدين ترتيب كه Momentive يك سيستم پرايمر SHP 470 FT 2050 را براي پوشش هاي سخت پلي كربناتي ارائه کرده كه در شكل ظاهري و خواص نهایی ماده تاثير بسزايي دارد، كه نتيجه ي اين تركيب رسیدن به مقاومت جوي و مقاومت در برابر خراش بسيار بالاي اين محصولات است. آزمايشات انجام شده بر روي رزين پلي كربنات Makrolon AG 2677 ، نشان داد كه شيشه هاي تولیدی توسط این پلیمر از شفافيت فوق العاده ای برخوردار بوده، نکته ی مهم اینکه اين محصول جديد جهت کاربرد در سقف اتومبيل ها بسيار مورد توجه قرار گرفته،همچنین فرايند پذيري اين پوشش سخت بسيار آسان تر و اقتصادي تر از نمونه هاي قبلی مي باشد. در يك فرايند دو مرحله اي، پوشش اوليه در ابتدا بر روي سطحي بر پايه ی پلي سيلوكسان AS 4700 براي رسيدن به مقاومت سايشي و مقاومت جوي مطلوب اعمال ميگردد که اين پرايمر با AS 4700 بسيار سازگار بوده پوشش هاي بر پايه ي سيلوكسان در استفاده از ورق هاي پوششي رزين پلي كربناتMakrolon AG 2677 در بسياري از كاربردها رايج بوده و در شرايط مشابه كاربردي ، پرايمر پيشنهادي جديد داراي مقاومت جوي بسيار بیشتري نسبت به فرمولبندي پرايمرهاي استفاده شده در قديم مي باشد. فرايند دو مرحله اي پيشنهاد شده توسط BMS تولید شيشه هاي پلي كربنات با اثر بخشي و بازده ي قيمتي بهتر نسبت به ديگر رقبا را امكان پذير ساخته است. در مقايسه با شيشه، بهترين فايده ي پلي كربنات بعنوان شيشه اين است كه طراحان براي شكل دهي آن آزادي عمل بيشتري داشته، اين در حالي است كه در قديم قدرت برش بسيار زيادی جهت ساخت این گونه محصولات مورد نياز بوده، اين فناوري جديد موجب كاهش مصرف سوخت و كاهش انتشار Co2 شده، ضمناً با استفاده از این نوع محصول در وسایل نقلیه قسمت بالايي وسيله سبکتر شده و مركز نقل آن به نقطه ي پايين تري نزديك به زمين انتقال يافته و كنترل عملكرد وسيله براي راننده راحت تر ميشود.

0 ارسال نظرات:

ارسال یک نظر

با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید