توسعه ی كاربرد مواد كامپوزيتی در خودروکامپوزیت ها
۱۳۸۷/۱۲/۱۱
توسعه ی كاربرد مواد كامپوزيتی در خودروکامپوزیت ها
تحقيق در مورد مواد كامپوزيتی برای ساخـت قطعـات و بـدنـه خودرو چنـديـن دهـه است كـه جريان دارد. در دهه ۱۹۳۰ بنا به درخـواسـت هـنـری فــورد، دانشمندان شركت "فورد موتور" شروع به جسـتجوی راه هـای توسعه قطعات ارگانيكی ( آلی) خودرو كردنـد. در سـال ۱۹۴۰ ماده مناسبی برای اين كار پيدا شد و آن روغن سويا بود.بنا به گفته دانشمندان، روغن سويامیتوانست در داخل پلاستيك تقويت شده با الياف، قالبگيری شود و به طور شگفتانگيزی استحكام داشته باشد. (مقاومت به ضربه آن ۱۰ برابر فولاد بود) و هنری فورد، خود با ضربه زدن با يك تبر به يك قطعه ساخته شده از روغن سويا آن را امتحان كرد. اما روغن سويا دارای دو مشكل عمده بود: زمان زيادی برای خشك شدن نياز داشت و براحتی قالبگيری نمیشد.امروزه تحقيقات برای مواد كامپوزيتی ايدهآل ادامه دارد. اما تمركز بر روی مواد بشرساختهای است كه قابليت قالبگيری و شكلدهی برای بدنههای سبك و آﺋروديناميك داشته باشند، زيرا اين مشخصهها برای خودروهای آينده ضروری به نظر میرسند.كامپوزيت های پيشـرفـته كـه امروزه توسعـه يافـتهاند، مـواد پليمری بشرساختهای هستند كه پس از تشكيل، محكمتروچقرمهتر (Tougher) و بسيار بادوامتر از هر دو ماده اوليه می شوند. اين مـواد جديد، تركـيبی از اليـاف محكم كـربن و الياف چقـرمـه "كِولار" با پلاستيكهای مقاوم در برابر خوردگی هستند كه با هم تشكيل كامـپوزيتی میدهند كـه بسيار بهتر از فولاد و آلومينيوم عمل می كند. اما اصولی كه در پس اين كامپوزيتهای پيشرفته وجود دارد، چيزی غير از آنچه كه هنری فورد در سال ۱۹۴۰ برای دستيابی به آن تلاش میكرد نيسـت. شايد كامـپوزيـتهـای پيشرفته بيشتر در كاربردهـای ويـژه نظامی نظيـر هواپيماهـا شـناختـه شـده باشـد، ولــی در بسياری از اشيای روزمره نظير بدنه قايقها، چوبهای ماهیگيری، اسنوبورد و راكتهای تنيس نيزمیتوان آنهارا بهكاربرد. كامپوزيتهای ساختاری، نوع ديگری از كامپوزيتها هستند كه دارای كارايی كمتری نسبت به كامپوزيتهای پيشرفته میباشند و در سـقف خـودرو و قسـمت داخـلی درهـای خـودروهـای امروزی استفاده میشوند. داشبوردهای ضد ضربهای كه بر روی ماشينهای كوپه، ونها و خودروهای چهاردر ديده میشوند، ازكامپوزيتهای ساختاری ساخته شدهاند كه نسبت به قطعات فولادی مشابه، دارای مقاومت در برابر ضربه و خوردگی بهتری می باشند. اگر چه مدلهای ويژهای نظير: "شورولت كوروت"، " ساترن" و"داجوايپر"، دارای داشبوردهای ساخته شده از كامپوزيتهای ساختاری میباشند، ولی برای استحكام بيشتر به وسيله يك چارچوب فولادی تقويت شدهاند.كامـپوزيتهـای پيشرفته تر كـه برای خودروها و كاميونهای آينده در حال توسعه هستند، نقشی بيشتـر از يك شـئ تـزئينـی در اتوميبلهای آينده خواهند داشت و آنقدر مستحكم خواهند شد كه كل خودرو از آن ساخته شود. استحكام بالا و وزن سبك کامپوزيتهای پيشرفتهكامپوزيتهای پيشرفته به اين خاطر در خودروهـای مسابقهای مورد استفاده قرار میگيرند كـه علاوه بر وزن بسـيار سـبك، در مقـابل فشار زيادی كـه در طول مسابقه خصوصاً هنگام تصادفات ايجاد می شود، مقاوم هستند.ازاوايل دهه ی۸۰ كامپوزيتهای پيشرفـته به طور مـتداول در اتاق سـرنشـين خودروهای مسابقـهای فرمـول يك، مورد اسـتفاده قـرار میگيرنـد و به گـونهای طـراحی شدهاند كه از جان راننده هنگام تصادفـات با سـرعتهـای بالای ۱۰۰ مايل در ساعت، محافـظت كنند.راه حـل كـليدی بـرای كـاهش مصرف سوخـت در خودروهـا، بـدون كـاهش فـضای داخـلی و كارايی خودرو استفاده از مواد سبك نظير كامپوزيتها می باشد. مصـرف سـوخت كـم ، شتـاب و كاركـرد بـالای ماشين هـمگی با كـاهش وزن آن قـابـل دسـتيـابـی است.۵در سال ۱۹۹۱ جنرال موتورز خودروی به نام" اولترالايت" كه تماماً از كامپوزيتهای پيشرفته تشكيل شده بـود، سـاخت. اين ماشين تقـريباً ۵۰ درصد سبكـتر از خودروهای چهار سرنشين هماندازه خود بود كه به آن شتاب۸/۷ (برای صفر تا ۶۰ مايل) میبخشيد و مسافت طی شده، ۶۲ مايل به ازای هر گالن سوخت گازی بود.از زمان آزمايش هنری فورد در دهه ۱۹۳۰، سازندگان خودرو به گرانقيمت بودن قطعات خودرو كـامپوزيتی پی بـردهاند و تنهـا برای خـودروهای ويژهای نظير "كوروت" كه از سال ۱۹۵۳ با داشبوردهـای فايبرگـلاس توليد شدهاند ، از كامپوزيتها استفاده میكردند.با اين حال در طی اين سالها، روشهای توليد پيشرفت كردهاند و اكنون كامپوزيتهای ساختاری كه ارزانتـر از كامـپوزيتهـای پيشـرفته میباشند در خودروهای امـروزی بسـيار متداول شدهاند. روشهای ساخـت جديد ماننـد "RTM " (فوق پرسرعت) و "خشـك شـدن سـريع تـوسـط پرتوهای الكترونی" ، قيمتها را تا حدی پايين آورده است كه به زودی استفاده از كامپوزيتهای پيشرفته در خودروهای معمولی توجيه اقتصادی خواهد داشت. ü توسعه ی کاربرد كامپوزيتهای پيشرفته در خودروشركتهای خودروسازی نظير "جنرال موتورز" ، " فورد" و "دايملر- كرايسلر" ، تمام تلاش تحقيقاتی خود را بر روی توسعه كـامپوزيتهای پيشـرفته بـرای مصارف خودرو قرار دادهاند. كرايسـلر در تحـقيقات كامپوزيت پيشتاز است و برنامه تحقيقاتی را از سـال ۱۹۹۴ در دستـور كـار خود قرار داده و هدف آن توليد يك ماشين ارزانقيمت برای توليد در كشـورهـای در حـال توسعـه نظير چين بود. نتيجه اين برنامه توليد (CCV) يا (Composite Concept Vehicle) بود كه در سال ۱۹۹۷ در نمايشگاه خودرو، در فرانكفورت به نمايش درآمد. اگـرچـه اين خودرو هرگـز توليد نشد ولی ثابت كرد كـه قـطعـات بزرگ ساخته شده از كامپوزيت، مقاومت لازم در برابر فشارهای حاصل از رانندگی و تصادف را دارنـد. بدنـه سـاخـته شـده از كامپوزيت ساختاری در"CCV" در واقـع چهـار بخـش بـود كـه همگی از PET ( پلی اتيلن تری فتالات) تقـويت شـده با الـياف كوچـك شيشـه ساختـه شـده بـود.در حـال حاضـر تـلاشهـای "دايملر- كرايسلر" بر توسعه ی فرآيند ساخت قطعات مجزا، مانند سـقـفهای محكـم بـرای" جـيپ- رانگلر"، استوار شده است، به اين اميد كه روزی بدنه ی كامل يك خودرو را با يك قالب توليد نمايد.خودروهای تماماً ساخته شده از كامپوزيتهای پيشرفته نيز از اهداف مورد توجه شركتهای خودروسازی هستند. مدل فولكس واگن "Lupu" كه از كامپوزيتهای پيشرفته ساخته شده است، برای توليد در سال ۲۰۰۴ برنامهريزی شده است و ادعا میشود كه دارای مسافت طی شده ی ۲۳۵ مايل به ازای هر گالن سوخت ديزلی میباشد.در چند سال آينده ما شاهد توليد انبوه، اولين خودروهای ساخته شده از كامپوزيتهای پيشرفته خواهيم بود كه كارايی و مصرف سوخت بسيار بهتری خواهند داشت
تحقيق در مورد مواد كامپوزيتی برای ساخـت قطعـات و بـدنـه خودرو چنـديـن دهـه است كـه جريان دارد. در دهه ۱۹۳۰ بنا به درخـواسـت هـنـری فــورد، دانشمندان شركت "فورد موتور" شروع به جسـتجوی راه هـای توسعه قطعات ارگانيكی ( آلی) خودرو كردنـد. در سـال ۱۹۴۰ ماده مناسبی برای اين كار پيدا شد و آن روغن سويا بود.بنا به گفته دانشمندان، روغن سويامیتوانست در داخل پلاستيك تقويت شده با الياف، قالبگيری شود و به طور شگفتانگيزی استحكام داشته باشد. (مقاومت به ضربه آن ۱۰ برابر فولاد بود) و هنری فورد، خود با ضربه زدن با يك تبر به يك قطعه ساخته شده از روغن سويا آن را امتحان كرد. اما روغن سويا دارای دو مشكل عمده بود: زمان زيادی برای خشك شدن نياز داشت و براحتی قالبگيری نمیشد.امروزه تحقيقات برای مواد كامپوزيتی ايدهآل ادامه دارد. اما تمركز بر روی مواد بشرساختهای است كه قابليت قالبگيری و شكلدهی برای بدنههای سبك و آﺋروديناميك داشته باشند، زيرا اين مشخصهها برای خودروهای آينده ضروری به نظر میرسند.كامپوزيت های پيشـرفـته كـه امروزه توسعـه يافـتهاند، مـواد پليمری بشرساختهای هستند كه پس از تشكيل، محكمتروچقرمهتر (Tougher) و بسيار بادوامتر از هر دو ماده اوليه می شوند. اين مـواد جديد، تركـيبی از اليـاف محكم كـربن و الياف چقـرمـه "كِولار" با پلاستيكهای مقاوم در برابر خوردگی هستند كه با هم تشكيل كامـپوزيتی میدهند كـه بسيار بهتر از فولاد و آلومينيوم عمل می كند. اما اصولی كه در پس اين كامپوزيتهای پيشرفته وجود دارد، چيزی غير از آنچه كه هنری فورد در سال ۱۹۴۰ برای دستيابی به آن تلاش میكرد نيسـت. شايد كامـپوزيـتهـای پيشرفته بيشتر در كاربردهـای ويـژه نظامی نظيـر هواپيماهـا شـناختـه شـده باشـد، ولــی در بسياری از اشيای روزمره نظير بدنه قايقها، چوبهای ماهیگيری، اسنوبورد و راكتهای تنيس نيزمیتوان آنهارا بهكاربرد. كامپوزيتهای ساختاری، نوع ديگری از كامپوزيتها هستند كه دارای كارايی كمتری نسبت به كامپوزيتهای پيشرفته میباشند و در سـقف خـودرو و قسـمت داخـلی درهـای خـودروهـای امروزی استفاده میشوند. داشبوردهای ضد ضربهای كه بر روی ماشينهای كوپه، ونها و خودروهای چهاردر ديده میشوند، ازكامپوزيتهای ساختاری ساخته شدهاند كه نسبت به قطعات فولادی مشابه، دارای مقاومت در برابر ضربه و خوردگی بهتری می باشند. اگر چه مدلهای ويژهای نظير: "شورولت كوروت"، " ساترن" و"داجوايپر"، دارای داشبوردهای ساخته شده از كامپوزيتهای ساختاری میباشند، ولی برای استحكام بيشتر به وسيله يك چارچوب فولادی تقويت شدهاند.كامـپوزيتهـای پيشرفته تر كـه برای خودروها و كاميونهای آينده در حال توسعه هستند، نقشی بيشتـر از يك شـئ تـزئينـی در اتوميبلهای آينده خواهند داشت و آنقدر مستحكم خواهند شد كه كل خودرو از آن ساخته شود. استحكام بالا و وزن سبك کامپوزيتهای پيشرفتهكامپوزيتهای پيشرفته به اين خاطر در خودروهـای مسابقهای مورد استفاده قرار میگيرند كـه علاوه بر وزن بسـيار سـبك، در مقـابل فشار زيادی كـه در طول مسابقه خصوصاً هنگام تصادفات ايجاد می شود، مقاوم هستند.ازاوايل دهه ی۸۰ كامپوزيتهای پيشرفـته به طور مـتداول در اتاق سـرنشـين خودروهای مسابقـهای فرمـول يك، مورد اسـتفاده قـرار میگيرنـد و به گـونهای طـراحی شدهاند كه از جان راننده هنگام تصادفـات با سـرعتهـای بالای ۱۰۰ مايل در ساعت، محافـظت كنند.راه حـل كـليدی بـرای كـاهش مصرف سوخـت در خودروهـا، بـدون كـاهش فـضای داخـلی و كارايی خودرو استفاده از مواد سبك نظير كامپوزيتها می باشد. مصـرف سـوخت كـم ، شتـاب و كاركـرد بـالای ماشين هـمگی با كـاهش وزن آن قـابـل دسـتيـابـی است.۵در سال ۱۹۹۱ جنرال موتورز خودروی به نام" اولترالايت" كه تماماً از كامپوزيتهای پيشرفته تشكيل شده بـود، سـاخت. اين ماشين تقـريباً ۵۰ درصد سبكـتر از خودروهای چهار سرنشين هماندازه خود بود كه به آن شتاب۸/۷ (برای صفر تا ۶۰ مايل) میبخشيد و مسافت طی شده، ۶۲ مايل به ازای هر گالن سوخت گازی بود.از زمان آزمايش هنری فورد در دهه ۱۹۳۰، سازندگان خودرو به گرانقيمت بودن قطعات خودرو كـامپوزيتی پی بـردهاند و تنهـا برای خـودروهای ويژهای نظير "كوروت" كه از سال ۱۹۵۳ با داشبوردهـای فايبرگـلاس توليد شدهاند ، از كامپوزيتها استفاده میكردند.با اين حال در طی اين سالها، روشهای توليد پيشرفت كردهاند و اكنون كامپوزيتهای ساختاری كه ارزانتـر از كامـپوزيتهـای پيشـرفته میباشند در خودروهای امـروزی بسـيار متداول شدهاند. روشهای ساخـت جديد ماننـد "RTM " (فوق پرسرعت) و "خشـك شـدن سـريع تـوسـط پرتوهای الكترونی" ، قيمتها را تا حدی پايين آورده است كه به زودی استفاده از كامپوزيتهای پيشرفته در خودروهای معمولی توجيه اقتصادی خواهد داشت. ü توسعه ی کاربرد كامپوزيتهای پيشرفته در خودروشركتهای خودروسازی نظير "جنرال موتورز" ، " فورد" و "دايملر- كرايسلر" ، تمام تلاش تحقيقاتی خود را بر روی توسعه كـامپوزيتهای پيشـرفته بـرای مصارف خودرو قرار دادهاند. كرايسـلر در تحـقيقات كامپوزيت پيشتاز است و برنامه تحقيقاتی را از سـال ۱۹۹۴ در دستـور كـار خود قرار داده و هدف آن توليد يك ماشين ارزانقيمت برای توليد در كشـورهـای در حـال توسعـه نظير چين بود. نتيجه اين برنامه توليد (CCV) يا (Composite Concept Vehicle) بود كه در سال ۱۹۹۷ در نمايشگاه خودرو، در فرانكفورت به نمايش درآمد. اگـرچـه اين خودرو هرگـز توليد نشد ولی ثابت كرد كـه قـطعـات بزرگ ساخته شده از كامپوزيت، مقاومت لازم در برابر فشارهای حاصل از رانندگی و تصادف را دارنـد. بدنـه سـاخـته شـده از كامپوزيت ساختاری در"CCV" در واقـع چهـار بخـش بـود كـه همگی از PET ( پلی اتيلن تری فتالات) تقـويت شـده با الـياف كوچـك شيشـه ساختـه شـده بـود.در حـال حاضـر تـلاشهـای "دايملر- كرايسلر" بر توسعه ی فرآيند ساخت قطعات مجزا، مانند سـقـفهای محكـم بـرای" جـيپ- رانگلر"، استوار شده است، به اين اميد كه روزی بدنه ی كامل يك خودرو را با يك قالب توليد نمايد.خودروهای تماماً ساخته شده از كامپوزيتهای پيشرفته نيز از اهداف مورد توجه شركتهای خودروسازی هستند. مدل فولكس واگن "Lupu" كه از كامپوزيتهای پيشرفته ساخته شده است، برای توليد در سال ۲۰۰۴ برنامهريزی شده است و ادعا میشود كه دارای مسافت طی شده ی ۲۳۵ مايل به ازای هر گالن سوخت ديزلی میباشد.در چند سال آينده ما شاهد توليد انبوه، اولين خودروهای ساخته شده از كامپوزيتهای پيشرفته خواهيم بود كه كارايی و مصرف سوخت بسيار بهتری خواهند داشت
گردآوری: پگاه محمد حسین پور
منبع: سايت تحليل گران تكنولوژی ايران
0 ارسال نظرات:
ارسال یک نظر
با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید