چگونه عمر لاستيك را زيادتر كنيم
۱۳۸۷/۱۰/۰۱
چگونه عمر لاستيك را زيادتر كنيم؟
1. بازديدهاي ماهانه
تنها بخش خودرو كه با جاده در تماس است، تايرهاي آن است، پس ايمني شما هنگام رانندگي به اطمينان داشتن از صحت لاستيكها بستگي دارد. بازديدهاي زير به صورت حداقل ماهي يكبار در اين خصوص به شما اطمينان ميبخشد: باد چرخها را وقتي سرد هستند تنظيم كنيد. توجه داشته باشيد تغيير دما باعث ميشود فشار باد لاستيك عوض شود، هر 5 درجه تغيير در درماي هوا، 1psi در فشار باد تاير تغيير ايجاد ميکند، يعني كاهش دما به مقدار 15 درجه سانتیگراد 10درصد کم بادی را بهدنبال خواهد داشت. خود لاستيكها نيز بهمرور كم باد ميشوند. مثلاً هرماه بهطور متوسط، لاستيك خودرو2psi از فشار باد خود را ازدست ميدهد كه درهواي گرم اين كاهش فشار با سرعت بيشتري صورت ميپذيرد.در خصوص تنظيم باد تايرها مهم است بدانيم كه هيچ كس با نگاه كردن به تاير(بهخصوص تاير راديال) نميتواند بگويد لاستيك كم باد است يا خير زيرا از لحاظ ظاهري حتي 50 درصد كم باد بودن هم قابلتشخيص نیست. همچنين خودروهاي گرانقيمتي كه به سيستم هشدار دهنده باد لاستيك مجهز هستند، تنها زماني راننده را باخبر میکنندكه فشار باد تايرها از حد بسيار بحراني گذشته باشد. براي اطمينان از تنظيم بودن فشار باد بايد يك درجه باد مرغوب خريداري كنيد. معمولاً درجههاي باد كه آپاراتيها به كار ميبرند دقيق نیستند زيرا بهطوردائم در معرض ضربهاند و به طرز صحيحي نگهداري نميشوند. ضمن آنكه فشار باد بايد در حالت "سرد" اندازه گرفته شود يعني خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و يا كمتر از 2 كيلومتر طي مسير کرده باشد. معمولاً در حالت نرمال رانندگي دماي لاستيك تا 35 درجه سانتيگراد افزايش مييابد. پس اگر شما تا آپاراتي برانيد، درعمل آنجا فشار باد بهصورت دقيق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگي خود آن را امتحان کنید. تايرها را از لحاظ فرسايش غيرمتقارن بازديد کنید. هرگونه سایيدگي غيرمعمول ميتواند نشاني از بروز اشكال در سيستم فرمان و تعليق باشد. اگر خورده شيشه، شن و ساير اجسام خارجي لابهلاي آج گير كرده باشد، آن را خارج كنيد. اين اجسام ميتوانند بهتدريج در لاستيك فروروند و سبب بروز نشتي باد از آن شوند.
2. تنظيم بودن چرخها
آن كاملاً عمود و در يك راستا باشند، در غير اين صورت لاستيك نميتواند به خوبي به گردش درآيد و مقداري از انرژي صرف كشيده شدن آن ميشود كه ضمن افزايش سوخت، عمر لاستيك را كم ميكند. براي اطمينان از تنظيم بودن چرخها خودرو را در محل مسطحي مانند يك پاركينگ خلوت به حركت در آورید، به آرامي فرمان را رها كنيد، نبايد فرمان به هيچ سمتي بكشد. تنظيم فرمان و چرخها بايد حداقل هر 25 هزار كيلومتر يا سالي يكبار انجام شود.
آن كاملاً عمود و در يك راستا باشند، در غير اين صورت لاستيك نميتواند به خوبي به گردش درآيد و مقداري از انرژي صرف كشيده شدن آن ميشود كه ضمن افزايش سوخت، عمر لاستيك را كم ميكند. براي اطمينان از تنظيم بودن چرخها خودرو را در محل مسطحي مانند يك پاركينگ خلوت به حركت در آورید، به آرامي فرمان را رها كنيد، نبايد فرمان به هيچ سمتي بكشد. تنظيم فرمان و چرخها بايد حداقل هر 25 هزار كيلومتر يا سالي يكبار انجام شود.
3. بالانس تايرها
به طور معمول تاير و متعلقات چرخ روي هم حدود 20 كيلوگرم وزن دارند. اگر اين وزن به طور همگن روي چرخ توزيع نشده باشد بهاصطلاح گفته ميشود چرخ بالانس نيست. تغييري ناچيز بهاندازه14 گرم در اين 20 كيلو سبب ميشود خودرو هنگام حركت مرتعش
شود. اگر در فرمان لرزش احساس ميكنيد احتمالاً چرخهاي جلو بالانس نيستند و اگر در صندلي لرزش ميبينيد چرخهاي عقب از بالانس خارج شدهاند. لازم است با مراجعه به آپاراتي هر 20 هزار كيلومتر از بالانس بودن چرخها اطمينان پیدا کنید. فراموش نكنيد در يك شاهراه كه با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت در حال حركت هستيد، هر تاير حداقل 14 بار در ثانيه در حال چرخيدن است. بالانس نبودن سبب خرابي جلوبندي و سيستم تعليق خودروي شما نيز خواهد شد.
به طور معمول تاير و متعلقات چرخ روي هم حدود 20 كيلوگرم وزن دارند. اگر اين وزن به طور همگن روي چرخ توزيع نشده باشد بهاصطلاح گفته ميشود چرخ بالانس نيست. تغييري ناچيز بهاندازه14 گرم در اين 20 كيلو سبب ميشود خودرو هنگام حركت مرتعش
شود. اگر در فرمان لرزش احساس ميكنيد احتمالاً چرخهاي جلو بالانس نيستند و اگر در صندلي لرزش ميبينيد چرخهاي عقب از بالانس خارج شدهاند. لازم است با مراجعه به آپاراتي هر 20 هزار كيلومتر از بالانس بودن چرخها اطمينان پیدا کنید. فراموش نكنيد در يك شاهراه كه با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت در حال حركت هستيد، هر تاير حداقل 14 بار در ثانيه در حال چرخيدن است. بالانس نبودن سبب خرابي جلوبندي و سيستم تعليق خودروي شما نيز خواهد شد.
4. جابه جا كردن چرخها
بهتر است هر 8 تا 10 هزار كيلومتر، جاي لاستيكها را با يكديگر عوض كنيد، به این دلیل که تايرهاي جلو سريعتر سایيده میشوند زيرا وظيفه چرخش خودرو در پيچها را نيز انجام ميدهند، بهخصوص اگر خودروي شما اكسل جلوست، سايش سريعتر رخ ميدهد. نحوه تعويض لاستيكها با يكديگر در دفترچه راهنماي خودرو درج ميشود.
بهتر است هر 8 تا 10 هزار كيلومتر، جاي لاستيكها را با يكديگر عوض كنيد، به این دلیل که تايرهاي جلو سريعتر سایيده میشوند زيرا وظيفه چرخش خودرو در پيچها را نيز انجام ميدهند، بهخصوص اگر خودروي شما اكسل جلوست، سايش سريعتر رخ ميدهد. نحوه تعويض لاستيكها با يكديگر در دفترچه راهنماي خودرو درج ميشود.
5. نگهداري لاستيك
لاستيك را بايد در محيط تميز به صورت عمودي انبار كنید، جایي كه از نور مستقيم آفتاب يا نورهاي مصنوعي شديد، حرارت، موتورهاي الكتريكي (بهدليل ايجاد اوزون) و هيدروكربنها (برشهاي نفتي) دور باشد. اگر لاستيك را روي رينگ نگه ميداريد، باد آن را روي 15psi تنظيم كنيد تا از ترك برداشتن جلوگيري شود.
لاستيك را بايد در محيط تميز به صورت عمودي انبار كنید، جایي كه از نور مستقيم آفتاب يا نورهاي مصنوعي شديد، حرارت، موتورهاي الكتريكي (بهدليل ايجاد اوزون) و هيدروكربنها (برشهاي نفتي) دور باشد. اگر لاستيك را روي رينگ نگه ميداريد، باد آن را روي 15psi تنظيم كنيد تا از ترك برداشتن جلوگيري شود.
چه زماني به لاستيك نو نياز داريم؟
هنگامي كه آج رويه به 6/1 ميليمتر كاهش يابد بايد لاستيك را عوض كرد. اطلاع از ارتفاع آج اغلب با درجه مخصوص عمق سنج آج انجام ميشود. در صورتي كه اين وسيله را در اختيار نداريد با يك آزمايش ساده ميتوانيد زمان مناسب تعویض تایر را دريابيد. يك سكه
ده ريالي را درون شيارهاي آج طوري فرو بريد كه عدد 10 به سمت درون آج لاستيك و به سوي شما باشد (شكل 4) اگر عبارت "جمهوري اسلامي ايران" به طور كامل قابل رؤيت بود، آماده خريد يك تاير نو باشيد.
هنگامي كه آج رويه به 6/1 ميليمتر كاهش يابد بايد لاستيك را عوض كرد. اطلاع از ارتفاع آج اغلب با درجه مخصوص عمق سنج آج انجام ميشود. در صورتي كه اين وسيله را در اختيار نداريد با يك آزمايش ساده ميتوانيد زمان مناسب تعویض تایر را دريابيد. يك سكه
ده ريالي را درون شيارهاي آج طوري فرو بريد كه عدد 10 به سمت درون آج لاستيك و به سوي شما باشد (شكل 4) اگر عبارت "جمهوري اسلامي ايران" به طور كامل قابل رؤيت بود، آماده خريد يك تاير نو باشيد.
0 ارسال نظرات:
ارسال یک نظر
با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید