ولکانیزاسیون تایر
۱۳۸۷/۱۱/۱۸
ولکانیزاسیون تایر
برای تولید تایرها ، از پرسهای پخت تایر با درجه بالایی از اتوماسیون استفاده می شود.این پرسها ،بر اساس اندازه ی خود ، معمولا برای یک یا دو قالب طراحی شده اند.قالب تایرها در داخل پرس قرار داده میشود. قالبهای مورد استفاده برای تایرهای مورب الزاویه از نیمه به دوقسمت تقسیم می شوند ، اما برای تولید تایرهای رادیال ، معمولا قالب به صورت تکه ای شعاعی می باشد.در گذشته ،تایر خامی که روی درام به شکل استوانه ای ساخته می شد به طور همزمان در مرحله ی پخت ، از طریق یک شیلنگ حرارتی فشار و حرارت داخلی آن در طی ولکانیزاسیون تامین می شد.
در دستگاههای حرارتی جدید ، یک سیلندر لاستیکی به طور دائم به عنوان یک دم حرارتی در سیستم حرارت دهی اتوماتیک ، هم تایر خام را برای پخت شکل می دهد،هم تایر خام را به داخل قالب پرس می کند و هم به طور پیوسته آن را ازداخل داغ می کند(حرارت می دهد) شکل دادن تایر خام به طور همزمان با نصب لوله ی حرارت و خارج ساختن آن بعد از اتمام ولکانیزاسیون یک مرحله ی زیادیست.فقط برای تایر های رادیال، شکل دادن تایر خام در طی ساخت آن به خاطر اینکه بلت آن درست در مرکز قرار بگیرد ضروریست.(همچنین بخاطر امکان قا لب گیری این نوع تایر ها)البته در این فرآیند از لوله ی حرارتی استفاده نمی شود. در پرسهای پخت تایر نوع جدید ، به ویژه پرسهای مخصوص ولکانیزاسیون تایر های رادیال ، به جای دم حرارتی ،یک غشای حرارتی دائمی نصب شده که به عنوان جانشین لوله ی حرارتی به کار می رود.این غشای حرارتی درست مشابه دم حرارتی پمپاژ و متورم می شود که در این صورت ، تایر خام را به داخل پروفایل قالب که به منظور شکل دهی راحت تایر به چند بخش تقسیم شده ، می فشارد و حرارت نیز از داخل تایرتامین می کند.بعد از کامل شدن ولکانیزاسیون ،غشای حرارتی تخلیه شده و به داخل یک سیلندرکه زیر قالب قرار دارد کشیده می شود ،بنابراین ،از طریق برآمدگیهای دم حرارتی مرحله ی شکل دهی تایر خام جدید به تاخیر نمی افتد .حرارت قالبهای پخت بوسیله ی بخار ،مثلا با حرارت 180 درجه سانتی گراد تامین می شود در حالی که حرارت داخلی ،توسط لوله های حرارتی ،دم حرارتی یا غشای حرارتی ترجیحا با کمک آب داغ تقریبا 200 درجه سانتی گراد ایجاد می شود.تجهیزات وتاسیسات ویژه برای ایجاد بخار ،آب وهوای فشرده برای این منظور مورد نیاز است. در حالی که در زمانهای قبل زمان شکل دهی و ولکانیزاسیون یک تایر سواری 4 لایه حدود 45 تا 60 دقیقه بود ،اکنون در پرسهای پخت جدید و با درجه حرارتهای بالای پخت،این زمان به 16 تا 8 دقیقه و یا کمتر کاهش یافته است. تایرهای مورب الزاویه که شامل نخ های کاملا سنتزی به عنوان تقویت کننده هستند، تمایل دارند که در طی سرد شدن بعد از ولکانیزاسیون (خارج شدن از قالب) جمع شوند.به منظور جلوگیری از این پدیده بعد از ولکانیزاسیون ،تایرها را باد می کنند تا وقتی که خنک شوند. این فرآیند که Post-inflation نامیده می شود از جمع شدگی تایر جلوگیری می کند .در کارگاههای جدید پخت تایر ، دستگاههایی وجود دارد که این فرآیند را به طور اتوماتیک انجام می دهد. خواص آمیزه ی تایر باید با جریان حرارتی (Heat Flux) از بیرون و از داخل ،تنظیم شود زیرا جریان حرارتی در دیواره های جانبی نازک تر متفاوت از ترد یا شولدر تایر که ضخیمتر است می باشد.تنظیم سیستم های ولکانیزاسیون ،یعنی مقدار گوگرد و شتاب دهنده ،باید با مقدار اثر حرارتی در لایه های متفاوت تایر مرتبط و هماهنگ باشد. اعمال فشار صحیح به تایر خام در طی ولکانیزاسیون خیلی مهم است.فقط هنگامی که این فشار به مقدار مشخصی حدود 20 bar می رسد می تواند از ایجاد حبابهای هوا که بین لایه های بیرونی تر تایر و کارکاس آن وجود داردجلوگیری کند. چنین ذرات مزاحمی (هوا و حباب) نه تنها باعث بد شکل و بد نما شدن تایر میشوند بلکه از لحاظ مکانیکی ، نیز روی سطح بیرونی تایر نامرغوبیت نقاط ضعف (Weak spots) ایجاد می شود. اگر حبابها داخل تایر باشند، می توانند در طی سرویس دهی سبب جدا شدن لایه ها شود .همچنین این نکته که فشار به حد کافی در آغاز حرارت دهی باید بالا باشد مهم است.زیرا در این مرحله لایه های لاستیکی خام می توانند به طور لاستیکی تغییر به شکل پیدا کنند و فقط در آغاز ولکانیزاسیون فلوی لازم را به منظور جبران ناهمواریهای سطح داشته باشند.فشار میتواند فقط از داخل تایر اعمال شود زیرا لایه های خارجی دو نیمه ی قالب همدیگر را از سمت بیرون به طور کامل احاطه می کنند.
برای تولید تایرها ، از پرسهای پخت تایر با درجه بالایی از اتوماسیون استفاده می شود.این پرسها ،بر اساس اندازه ی خود ، معمولا برای یک یا دو قالب طراحی شده اند.قالب تایرها در داخل پرس قرار داده میشود. قالبهای مورد استفاده برای تایرهای مورب الزاویه از نیمه به دوقسمت تقسیم می شوند ، اما برای تولید تایرهای رادیال ، معمولا قالب به صورت تکه ای شعاعی می باشد.در گذشته ،تایر خامی که روی درام به شکل استوانه ای ساخته می شد به طور همزمان در مرحله ی پخت ، از طریق یک شیلنگ حرارتی فشار و حرارت داخلی آن در طی ولکانیزاسیون تامین می شد.
در دستگاههای حرارتی جدید ، یک سیلندر لاستیکی به طور دائم به عنوان یک دم حرارتی در سیستم حرارت دهی اتوماتیک ، هم تایر خام را برای پخت شکل می دهد،هم تایر خام را به داخل قالب پرس می کند و هم به طور پیوسته آن را ازداخل داغ می کند(حرارت می دهد) شکل دادن تایر خام به طور همزمان با نصب لوله ی حرارت و خارج ساختن آن بعد از اتمام ولکانیزاسیون یک مرحله ی زیادیست.فقط برای تایر های رادیال، شکل دادن تایر خام در طی ساخت آن به خاطر اینکه بلت آن درست در مرکز قرار بگیرد ضروریست.(همچنین بخاطر امکان قا لب گیری این نوع تایر ها)البته در این فرآیند از لوله ی حرارتی استفاده نمی شود. در پرسهای پخت تایر نوع جدید ، به ویژه پرسهای مخصوص ولکانیزاسیون تایر های رادیال ، به جای دم حرارتی ،یک غشای حرارتی دائمی نصب شده که به عنوان جانشین لوله ی حرارتی به کار می رود.این غشای حرارتی درست مشابه دم حرارتی پمپاژ و متورم می شود که در این صورت ، تایر خام را به داخل پروفایل قالب که به منظور شکل دهی راحت تایر به چند بخش تقسیم شده ، می فشارد و حرارت نیز از داخل تایرتامین می کند.بعد از کامل شدن ولکانیزاسیون ،غشای حرارتی تخلیه شده و به داخل یک سیلندرکه زیر قالب قرار دارد کشیده می شود ،بنابراین ،از طریق برآمدگیهای دم حرارتی مرحله ی شکل دهی تایر خام جدید به تاخیر نمی افتد .حرارت قالبهای پخت بوسیله ی بخار ،مثلا با حرارت 180 درجه سانتی گراد تامین می شود در حالی که حرارت داخلی ،توسط لوله های حرارتی ،دم حرارتی یا غشای حرارتی ترجیحا با کمک آب داغ تقریبا 200 درجه سانتی گراد ایجاد می شود.تجهیزات وتاسیسات ویژه برای ایجاد بخار ،آب وهوای فشرده برای این منظور مورد نیاز است. در حالی که در زمانهای قبل زمان شکل دهی و ولکانیزاسیون یک تایر سواری 4 لایه حدود 45 تا 60 دقیقه بود ،اکنون در پرسهای پخت جدید و با درجه حرارتهای بالای پخت،این زمان به 16 تا 8 دقیقه و یا کمتر کاهش یافته است. تایرهای مورب الزاویه که شامل نخ های کاملا سنتزی به عنوان تقویت کننده هستند، تمایل دارند که در طی سرد شدن بعد از ولکانیزاسیون (خارج شدن از قالب) جمع شوند.به منظور جلوگیری از این پدیده بعد از ولکانیزاسیون ،تایرها را باد می کنند تا وقتی که خنک شوند. این فرآیند که Post-inflation نامیده می شود از جمع شدگی تایر جلوگیری می کند .در کارگاههای جدید پخت تایر ، دستگاههایی وجود دارد که این فرآیند را به طور اتوماتیک انجام می دهد. خواص آمیزه ی تایر باید با جریان حرارتی (Heat Flux) از بیرون و از داخل ،تنظیم شود زیرا جریان حرارتی در دیواره های جانبی نازک تر متفاوت از ترد یا شولدر تایر که ضخیمتر است می باشد.تنظیم سیستم های ولکانیزاسیون ،یعنی مقدار گوگرد و شتاب دهنده ،باید با مقدار اثر حرارتی در لایه های متفاوت تایر مرتبط و هماهنگ باشد. اعمال فشار صحیح به تایر خام در طی ولکانیزاسیون خیلی مهم است.فقط هنگامی که این فشار به مقدار مشخصی حدود 20 bar می رسد می تواند از ایجاد حبابهای هوا که بین لایه های بیرونی تر تایر و کارکاس آن وجود داردجلوگیری کند. چنین ذرات مزاحمی (هوا و حباب) نه تنها باعث بد شکل و بد نما شدن تایر میشوند بلکه از لحاظ مکانیکی ، نیز روی سطح بیرونی تایر نامرغوبیت نقاط ضعف (Weak spots) ایجاد می شود. اگر حبابها داخل تایر باشند، می توانند در طی سرویس دهی سبب جدا شدن لایه ها شود .همچنین این نکته که فشار به حد کافی در آغاز حرارت دهی باید بالا باشد مهم است.زیرا در این مرحله لایه های لاستیکی خام می توانند به طور لاستیکی تغییر به شکل پیدا کنند و فقط در آغاز ولکانیزاسیون فلوی لازم را به منظور جبران ناهمواریهای سطح داشته باشند.فشار میتواند فقط از داخل تایر اعمال شود زیرا لایه های خارجی دو نیمه ی قالب همدیگر را از سمت بیرون به طور کامل احاطه می کنند.
0 ارسال نظرات:
ارسال یک نظر
با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید