پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه با کارآیی فوق العاده

۱۳۸۸/۱۰/۱۹




سال های متمادی است که پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه به بازار وارد شده و کاربردهای وسیعی پیدا کرده است. در طول این سال ها آماده سازی و آغشته کردن الیاف شیشه به مواد پیوند دهنده، رشدگسترده ای نموده اند. فناوری بسپارش به گونه ای اصلاح شده که تولید پلی پروپیلن با درجه بالایی از حالت آرایش فضایی منظم به صورت تک سو-آرایش (ایزوتاکتیک) حاصل شده است. مواد هسته ساز (nucleating agent) به منظور کاهش زمان بلوری شدن از حالت مذاب کاربرد وسیعی پیدا کرده است.
شرکت polykemi سوئد ماده ای تحت نام polyfill HC به بازار عرضه داشته که ضمن استفاده و بهره بردن از آخرین پیشرفت های ذکر شده، با آخرین فناوری منحصر به فرد خود آن را تولید می کند.
این ماده می تواند جای گزین خوبی برای پلی پروپیلن های تقویت شده با الیاف شیشه تولید شده به روش سنتی موجود در بازار باشد با این تفاوت که می توان این ماده را با درصد الیاف کمتری نسبت به پروپیلن های قدیمی استفاده کرد و هم چنین با توجه به خواص برتر آن، قطعه را با ضخامت کمتری تولید کرد. به عبارتی با استفاده از این ماده قطعه تولید شده به مراتب سبک تر و با الیاف شیشه کم تر جوابگوی کیفیت مورد نیاز خواهد بود. درنهایت منجر به صرفه جویی در هزینه تولید قطعه خواهد شد.
هم چنین این ماده جای گزین خوبی برای پلی آمید 6 یا PBT های تقویت شده با الیاف شیشه یا به عبارتی پلاستیک های صنعتی می باشد.

مقاومت پلی پروپیلن PPHC، در شرایط خشک تقریبا" برابر با پلی آمید6 میباشد
و به خاطر عدم حساسیت پلی پروپیلن به رطوبت، نیازی به در نظر گرفتن جذب رطوبت در ابعاد نهایی قطعه و کارآیی مکانیکی آن در طراحی اولیه نیست.
چگالی پلی آمید 6 با 30% الیاف شیشه حدود 20% بالاتر از این نوع پلی پروپیلن با 30% الیاف شیشه می باشد وPBT با همان شرایط حدود 35% چگالی بالاتری دارد. بنابراین با توجه به ارزان تر بودن PP نسبت به PA6 و PBT و داشتن چگالی کم تر در مجموع صرفه جویی 40-50% در قیمت مواد حاصل می شود.
امروزه، کاهش وزن در صنعت به خصوص صنعت خودرو از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این نوع پلی پروپیلن 5 تا 10% الیاف شیشه کمتر نسبت به مواد تقویت شده به روش قدیمی نیاز است. 

وقتی صحبت از مقاومت مکانیکی در درجه حرارت بالا به مدت طولانی می شود، این ماده در بسیاری موارد عملکرد خوبی داشته است.
PPHC با 30 % الیاف شیشه دارای HDT(Heat deformation temperature ) A 43 درجه سانتیگراد و B 159 درجه سانتیگراد می باشد و مدول خمشی آن در 80 درجه سانتیگراد حدود 5800Mpa می باشد.
در ضمن این ماده با افزودنی های استاندارد جوابگوی آزمون های پیرسازی در بالاترین دمای اعمال شده در استانداردهای خودرو یعنی 150 درجه سانتیگراد به مدت 1000 ساعت می باشد. شکست تا 4000 ساعت پیرسازی دیده نمی شود.
این ماده نیازی به گازگیری ندارد و هم چنین دمای تزریق آن کم تر از پلی آمید وPBT می باشد. در ضمن چرخه تولید (Cycle time) کوتاه تری دارد که خود امتیازی است در صرفه جویی انرژی.
این ماده با توجه به خصوصیات فوق الذکر می تواند مصارف بالایی در صنعت خودرو به عنوان جایگزین پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه بلند نیز داشته باشد.
درصد جمع شوی (shrinkage) این پلی پروپیلن تقریبا" مثل پلی آمید 6 و PBT می باشد و نیازی به تغییر قالب برای جای گزینی مواد ندارد و تنها سامانه خنک کنندگی موثرتری در قالب نیاز است.
Polyfill HC با شاخص مذاب بین 2 تا 9 ( 230 C / 2.16 Kg) و مقدار الیاف شیشه 45-15 درصد در رنگ های مختلف و مقاوم به UV می تواند تولید شود.



مهندس کاظم اذان گو


0 ارسال نظرات:

ارسال یک نظر

با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید