نسل جديد تايرهاي بدون باد
۱۳۸۸/۱۰/۱۸
بيش از 100 سال است كه وسايل نقليه، توسط چرخهايي كه از هوا پر شدهاند، در جاده حركت ميكنند. اين همان تاير بادي است كه در خدمت رانندگان و مسافران جاده بوده است. بهتازگي طرح جديدي توسط ميشلن پيشنهاد شده است كه ميتواند تمامي ويژگيهاي ياد شده را تغيير دهد. اين طرح مبتني بر تاير بدون هواي تيويل[1] است.
در اين مقاله سعي شده است اطلاعات تكميلي درخصوص نسل جديد تاير تيويل و مزايا و معايب آن نسبت به تايرهاي بادي معمولي و همچنين پتانسيلهاي كاربرد اين محصول در صنايع مختلف مورد بررسي قرار گيرد.
خبر توليد تاير تيويل را براي اولين بار شركت ميشلن در سال 2005 اعلام كرد. نام اين تاير تركيبي از كلمات تاير و چرخ است (Wheel & Tire) زيرا تيويل از مونتاژ توپي چرخ قديمي استفاده نميكند. توپي سخت داخلي بر محور انتقال ثابت شده و توسط پرههاي پلياورتان به صورت از هم جدا، محاصره ميشود. تسمه برشي كه در امتداد پرهها كشيده ميشود، لبه بيروني تاير را تشكيل ميدهد (قسمتي كه در تماس با جاده است). تنش تسمه برشي در پرهها و قدرت خود پرهها جايگزين فشار هواي تاير قديمي ميباشد. حركت به جلو مربوط به تسمه برشي است. تيويل به نظر مانند چرخ دوچرخه هاي پيشرو و بزرگ ميآيد.
شكل 1: تاير بدون باد تيويل ساخت شركت ميشلن
شكل 2: قسمتهاي مختلف تاير بدون باد
طراحي
قسمت بيروني يا Tread تاير كه مشابه همان تايرهاي معمول است و در صورت ساييده شدن، قابل تعويض است. تسمه برشي[2] دقيقا زير Tread تاير قرار دارد و با سازگاري مناسبي پرهها را به قسمت tread متصل ميكند. پرههاي پلييورتان، نقش جاذب شوك را دارند و با تغيير طراحي و زاويه آنها ميتوان به سفتيها و قدرت تحمل بارگذاريهاي مختلف در تاير دست يافت. توپي داخلي، حاوي يك ماتريس پليمري انعطافپذيري است كه قابليت خم شدن تحت بار و برگشت به حالت اول را دارد. با تغيير ضخامت و اندازه پرهها امكان توليد تايرهاي مختلف با كاراييهاي مختلف وجود دارد.
هنگامي كه تيويل در جاده حركت ميكند، پرهها اثر جاده را همانطوري كه فشار هوا در تاير بادي جذب ميكرد، جذب ميكنند. تسمه برشي و آجدار به طور موقت تغيير شكل يافته و همانطور كه پرهها خم ميشوند به سرعت فنر به حالت اوليه برميگردد. تيويل را ميتوان با تنشهاي متفاوتي از پره ساخت كه هر يك ويژگيهاي كنترلپذيري متفاوتي دارند.
نتيجه نصب پرههاي نرمتر، چرخش راحتتر با كنترلپذيري بهتر است. سختي جانبي تيويل نيز قابل تنظيم است. براي آزمايش، ميشلن يك آئودي A4 را به تيويل با سختي جانبي 5 برابر تاير بادي، مجهز كرد و نتيجه آن، كنترلپذيري يا فرمانگيري بسيار حساس تيويل بود.
ميشلن، گزارش داده است كه نمونه اوليه تيويل حدود 5 درصد از مقاومت غلتان و سطوح جرم تاير بادي رايج را دارد. به اين معني است كه حدود يك درصد در سوخت صرفهجويي ميشود. از اينرو كه تيويل در اوايل گسترش خود ميباشد، ميشلن انتظار دارد كه مقادير نتايج را بهبود بخشد.
مزايا و معايب تايرهاي نسل جديد نسبت به تايرهاي بادي
تاير بادي يا انباشته از هوا، از يك هسته داخلي هواناپذير كه با هواي تحت فشار پر شده، ساخته شده است. يك آج كه معمولا با نوار فولادي يا ديگر مواد مستحكم ميشود، هسته داخلي را ميپوشاند و ناحيه تماس با جاده را تامين ميكند. فشار هواي داخل تاير بيشتر از فشار جو است، بنابراين اين تاير متورم باقي ميماند حتي با وزن وسيله كه بر روي آن ميباشد. فشار هواي داخل تاير، مقاومت در برابر نيرويي كه سعي ميكند تاير را تغيير شكل دهد تامين ميكند، اما فشار بايد يك درجه مشخصي داشته باشد. - يك اثر ميرا شدن در اثر برخورد تاير با دستاندازهاي جاده – اگر شما تا به حال سوار كالسكههاي قديمي با چرخهاي چوبي شده باشيد، تفاوت آن را با تايرهاي بادي احساس خواهيد كرد.
تايرهاي بادي بهخصوص در سرعتهاي بالا يا كاربردهاي خطرناك معايبي دارد. البته مشكل اصلي آن همان پنچر شدن است كه يك نقص كامل محسوب ميشود. تركيدن در سرعتهاي بالا كه منجر به تصادف خطرناك ماشين ميشود. طراحان نظامي در مورد تايرهايي كه در اثر تيراندازي يا انفجار گلوله تركيده ميشوند، اظهار نگراني ميكنند. بديهي است كه يك تاير بدون هوا تنها با يك پنچري از كار افتاده نميشود. البته رايج شدن تايرهاي بدون هوا بهعلت ناتواني استفاده از تسمههاي ميخدار براي متوقف ساختن تبهكاران، براي نيروهاي پليس نگرانكننده خواهد بود.
شكل 3: نماي يك تاير پنوماتيكي پنچر ونقش عملكرد آن
ديگر مشكل درباره تايرهاي بادي شامل بيثباتي در فشار هوا و عملكرد آن است. فشار پايين در تاير انقباض بهتري ايجاد ميكند (باعث آسايش و آسودگي هم هست)، به خاطر اينكه تايرها اندكي پهن ميشوند و آج بيشتري در تماس با جاده قرار ميگيرد. هر چند فشار داخل تاير از سختي بالايي و پاييني محافظت نميكند و تنها از سختي جانبي تاير محافظت ميكند. كاهش فشار هوا اين اجازه را به جدارههاي كناري تاير ميدهد تا منقبض شوند، كه متاسفانه منجر به فرمانگيري ضعيف ميشود. در يك تاير بدون هوا، سختي آن مستقل از اين دو موضوع است.
همچنين فشار هوا مشكلات ديگري هم دارد. همچنين تايرهاي بادي نسبت به تغييرات دما حساس هستند كه منجر به تغيير فشار داخلي تاير ميشود.
شكل 4: تصوير آئودي مجهز به تايرهاي تيويل در سرعت
درخصوص معايب تيويل نيز نكات قابل ملاحظهاي وجود دارد. بدترين عيب آن، ارتعاش و نوسان است. تيويل در سرعتهاي نسبتا بالاي 50 مايل نوسان ميكند. ارتعاش به تنهايي مشكلي بهوجود نميآورد، اما باعث بروز دو مشكل ديگر ميشود: سروصدا و گرما.
سروصدايي كه بر اثر حركت سريع تيويل ايجاد ميشود، بسيار ناخوشايند است [منبع: CBS News]. ضمنا رانندگي كردن در مسافتهاي طولاني با سرعت بالا منجر به توليد گرماي زيادي ميشود كه مهندسان ميشلن نگرانكننده است.
مشكل ديگر مربوط به صنعت تاير است. فرايند ساخت تيويل كاملا متفاوت با فرايند ساخت تاير بادي است. براي توليد اين نسل از تايرها، ايجاد تغييراتي كلي براي بسياري از كارخانهها نياز است و تنها با بالا بردن تجهيزات و امكانات آنها قابل انجام نيست. اين موضوع مانعي مهم در برابر عرصه توليد تاير بدون هوا است. لذا به دليل اين معايب، ميشلن قصد ورود اين تاير را تا زمان برطرف شدن كامل عيوب آن و تحليل شرايط بازار نخواهد داشت.
درخصوص جاذبههاي قيمتي نيز با توجه به مواد و روشهاي ساخت بهكار گرفته شده، در صورتي كه هزينه توليد اين محصول در سازنده گرانتر از تايرهاي بادي كنوني تمام شود، پيشبيني ميشود كه استقبال ويژهاي نزد مشتريان نداشته باشد.
پيشبيني ميشود كه در صورت ايجاد سروصدا بر روي دستاندازها، كاهش قابليت فرمانگيري و ... اين محصول جايگاه خوبي پيدا نكند.. ضمنا به وزن تاير اضافه شود، خودروسازان بهدليل افزايش مصرف سوخت و مغايرت با الزامات آلايندگي از آن استقبال نخواهند كرد.
پتانسيلهاي كاربرد
در حال حاضر، فناوري تاير شعاعي به عنوان استانداردي پذيرفته شده براي مدت طولاني ادامه خواهد داشت. لذا شركت ميشلن قصد دارد ابتدا از تيويل در وسايل با سرعتهاي پايين از جمله وسايل ساختمان سازي استفاده كند. تيويل براي چنين استفادههايي به اين دليل كه مسئله نوسان در سرعتهاي بالا به وجود ميآيد، ميتواند نمونهاي كامل باشد. اين طراحي به دليل نوسان در سرعتهاي بالا به وجود ميآيد، ميتواند نمونهاي كامل باشد. اين طراحي به دليل بدون هوا بودن تاير، مزيتي بزرگ براي مكانهاي ساختماني است. همچنين، در كاربردهاي نظامي، فضايي، ويلچرهاي رباتيك و ... كه مقاومتهاي سواري و غلتيدن در رتبه دوم اهميت قرار دارند، ميتوان از اين نسل تاير استفاده كرد.
شكل 5 : نشاندهنده نمونهاي از كاربرد تيويل اصلاح شده در صنعت ساختمان است
اين فناوري، كارايي چشمگيري نيز در صنعت iBOT دارد و مشكل بالا رفتن از پلهها و سطوح ناهموار را براي iBOT حل كرده است.
شكل 6: iBOT با فناوري تيويل ميتواند بهترين جايگزين براي صندليهاي چرخدار باشد
تري گتيس[3] رئيس مركز تحقيقات و فناوري ميشلن امريكا گفته است: «تغيير تكنولوژي خودرويي مقولهاي است كه در هر قرن يكبار اتفاق ميافتد، اما با شروع قرن جديد، تيويل ميتواند صنعت خودرو را متحول سازد:
ميشلن همواره به اين مهم دست يافته است كه ميتواند براي هر نوع استفادهاي تاير مخصوص به خود ومناسب آن را به كار ببرد. بهعنوان مثال، ماشينالات راهسازي، iBOT، موتورسيلكت، دوچرخه و .... درواقع ميشلن همواره سختي عمودي (كه از آسايش و لذت رانندگي ميكاهد) و سختي جانبي (كه هندلينگ و قابليت پيچش را كاهش ميدهد) را بهينه ميسازد.
ميشلن، تنها كارخانهاي است كه در زمينه تاير بدون هوا كار ميكند. Resilient Technologies نيز با همكاري پنتاگون در حال گسترش اين نوع تاير است و به آن تاير بدون هوا (Non Pneumatic Tire) يا NPT لقب داده است. اين كارخانه بسيار پيشرفته بوده و هدف آن بازاريابي استراتژي در مصارف نظامي است. تنها تفاوت تاير بيهوا با تيويل در موقعيت قرار گرفتن پرههاي آنهاست، اما ايده كلي تاير بدون هوا مشابه تيويل است.
در شكل 7، نمونهاي از محصول تاير بدون باد ساخت Resilient Technology كه در جنگ عراق مورد آزمايش قرار گرفته، نشان داده شده است:
شكل 7: نمونه تاير بدون باد بر روي يك خودروي جنگي
اين تاير بدون باد كه از ساختار كندوي عسلي پليمري و يك Tread مشكي ضخيم كه به دور آن قرار گرفته، تشكيل شده است امكان عبور گلوله از ميان تاير را فراهم ميسازد. به گفته شركت سازنده، حتي اگر 30 درصد از تاير به دليل انفجار از بين برود، تاير بدون هوا به عملكرد خود ادامه خواهد داد. اين نوع تاير نيز همانند تيويل ساخت ميشلن، از مشكلات مربوط به وزن، سروصدا، توليد گرما، خشكي سواري و استفاده در سرعت پايين رنج ميبرد. ناگفته نماند كه طراحي نهايي قابل كارايي در انواع خودروي سواري و آناليز هزينه توليد انبوه اين محصولات، با توجه به نهايي نشدن جنس پليمرهاي مصرفي و فرايند توليد قطعه هنوز انجام نشده است. لذا صرفنظر از مصارف موردي، به نظر ميرسد كه تايرهاي بدون باد با مزايايي كه دارند در صورت رفع مشكلات ياد شده بتوانند به بازارهاي جهاني راه يابند.
منابع
[1]. Tweel
[2]. Sheer bond
[3]. Terry Gettys
نويسنده : علي فرشيدفر
0 ارسال نظرات:
ارسال یک نظر
با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید