بارکف ها (کفه¬های بارگیری يا پالتها)
۱۳۸۸/۱۰/۱۸
از دیر باز بارکف¬های چوبی به دلیل قیمت پایین چوب، صنعت حمل و نقل، توزیع و انبارداری کالا را در سیطره خود داشته¬اند. اما بارکف¬های پلاستیکی به سبب برخورداری از ویژگیهایی نظیر دوام، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد و همچنین وزن كم، رفته رفته این عرصه را مورد تاخت و تاز خود قرار میدهند. بارکف¬های پلاستیکی که با روشهای قالبگیری تزریقی، چرخشی و فشاری و همچنین گرماشکلدهی و گاهی نیز با ساختار اسفنجي تولید می¬شوند، توانسته¬اند در بازار محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی، خواروبار، قطعات خودرو و خدمات پستی ایالات متحده، سهم قابل توجهی را از آن خود کنند. بارکف¬های چوبی بدلیل عدم امکان استفاده مجدد و مشکلات و هزینه-هایی که استفاده از آنها به دنبال دارد، موجبات نگرانی¬های متعددی -خصوصا برای طرفداران محیط زیست- را فراهم کرده است. امروزه با تمرکز افکار عمومی بر محافظت از محیط زیست و توجه به این نکته که قطع بی¬رویه درختان بعنوان ششهای تنفسی این کره خاکی می¬تواند چه لطمات جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد کند، استفاده از مواد پلاستیکی بعنوان جایگرینی برای چوب بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تولیدکنندگان بارکف¬های پلاستیکی با استفاده از پلاستيكهای بازیافتی و خرد کردن مجدد قطعات پلاستیکی مستعمل، توانسته¬اند محصولاتی ارزان قیمت و قابل رقابت با بارکف¬های چوبی ارائه نمایند و از این طریق به فروش خوبی دست یابند. وجود قوانین و استانداردهای بین المللی در زمینه آفتکشی بارکف¬های چوبی، از دیگر دلایل محبوبیت نوع پلاسنیکی آن می¬باشد.
Bill Mashy مدیر داخلی شركت Rehrig Pacific می¬گوید: ویژگی دوام، مزیتی می¬باشد که مواد پلاستیکی از آن برخوردارند. او می¬افزاید: تولید بارکف¬های پلاستیکی با دوام، سود اقتصادی بالایی را به همراه دارد و تاکنون ندیده¬ام که تولید¬کننده¬ای در اثر تولید محصولات بادوام، متضرر شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند چنانچه شرکتهای تولید کننده بارکف¬های پلاستیکی، از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته¬تری استفاده کنند، این محصولات مورد استقبال بیشتری از طرف مصرفکنندگان قرار میگیرند. استفاده از تجهیزات پیشرفته موجب پایداری ابعادی و ظاهر مناسب¬تر و بطور کلی افزایش کیفیت محصولات تولیدی می¬شود و این موجب برتری قابل توجه بارکف¬های پلاستیکی در مقابل بارکف¬های چوبی می¬شود. خصوصا اینکه بارکف¬های چوبی در مقابل خراش، آسیب پذیر می¬باشند.
روند رو به رشد
امروزه بیش از 90% بازار بارکف در ایالات متحده در دست نوع چوبی آن می¬باشد در حالیکه بارکفهای پلاستیکی تنها 2 تا 5 درصد از این بازار را تشکیل می¬دهند. کارشناسان معتقدند روزانه 2 میلیارد بارکف در حال بهره¬برداری می¬باشد و تقریبا سالانه 700 میلیون بارکف تولید و روانه بازار میشود. با وجود تسلط بی¬چون و چرای بارکف¬های چوبی بر بازار، طبق نظر یکی از کارشناسان مرکز تحقیقاتی Pallet & container واقع در موسسه صنعتی ویرجینیا، طی 10 سال اخیر تقاضا برای بارکف پلاستیکی به دو برابر افزایش یافته است و این موجب رشد مضاعف تولید این محصول شده است (این کارشناس که نخواست نامی از وی برده شود معتقد است با این وجود هنوز بطور دقیق این فرضیه که تولید بارکف¬های پلاستیکی بجای نوع چوبی آن موجب کاهش صدمات به محیطزیست میشود، اثبات نشده است).
مطالعات اخیر توسط گروه تحقیقاتی Freedonia در Cleavland نشان می¬دهد که تولید بارکف¬های پلاستیکی با سرعت فزاینده¬ای رو به رشد است. بطوریکه با رشد سالانه 4/2% در سال 2012 شاهد 130 میلیون بارکف¬ پلاستیکی تولید شده، خواهیم بود. اما با این وجود نیز سهم بارکف¬های پلاستیکی کمتر از 10% از بازار در آن سال خواهد بود.
علاوه بر دوام ، قابلیت بازیافت و وزن سبکتر بارکف¬های پلاستیکی نسبت به چوبی و همچنین تنوع رنگی موجود در نوع پلاستیکی موجب گرایش بیشتر به این محصول شده است. در بازار ایالت متحده پیشبینی می¬شود با رشد یک درصدی تقاضا، در سال 2012 حدود 5/1 میلیارد بارکف پلاستیکی با ارزش تقریبی 8/16 میلیارد دلار مورد بهره¬برداری قرار بگیرد.
تاریخچه استفاده از بارکف¬های پلاستیکی به سال 1960 بازمی¬گردد. جایی که از آنها برای حمل بهداشتی مواد غذایی خام استفاده شد. پس از آن تغییراتی در جهت بهبود کیفیت طراحی و فرآیند و کاهش هزینه، انجام گرفت و این موجب رقابتیتر شدن بازار بارکف¬های پلاستیکی و چوبی شد. در سال 1980 این صنعت خودرو بود که پیشگام استفاده از بارکف¬های پلاستیکی بود.
به سبب اینکه تولید بارکف¬های پلاستیکی بخودی خود هزینه بالاتری نسبت به بارکف¬های چوبی مطالبه می¬کند، سعی بر این بود که سیستم تولید، توزیع و مصرف این بارکف¬ها بصورت یک چرخه بسته انجام پذیرد تا بدین ترتیب از طریف بازیافت بارکف¬های مصرف شده و تولید بارکف¬های جدید صرفه¬جویی قابلتوجهی در هزینه¬ها انجام شود. زیرا که در صورت عدم وجود چنین چرخه¬ای، تولید بارکف¬های پلاستیکی هزینه¬ای بالغ بر 2 تا 3 برابر بارکف¬های چوبی می¬طلبد. در این راستا، تنها مشکل عمده این است که آیا ضمانتی برای بازگشت بارکف¬های پلاستیکی مصرف شده وجود دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، رقابت تنگاتنگی بین بارکف¬های پلاستیکی و چوبی خصوصا در مواردی که رعایت اصول بهداشتی در اولویت قرار دارد، بوجود خواهد آمد.
امروزه نوسان قیمت مواد اوليهي پلاستيك، تولید و فروش بارکف¬های پلاستیکی را با مشکل مواجه کرده است. به گفته Rick Sasse رئیس بخش بازاریابی شرکت Tri Enda LLC، قیمت پلاستيك مهمترین دغدغه در تولید این محصول می¬باشد.
بهرغم اینکه آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما عموما روشهای قالبگیری تزریقی و گرماشکلدهی، روشهای غالب تولید بارکف¬های پلاستیکی می¬باشند. با این وجود هرکدام از پنج روش تولید، که پیشتر به آنها اشاره شد، دارای مزایایی در زمینه خصوصیات محصول تولیدی می-باشند.
روش قالبگیری تزریفی با استفاده از فشار بالا قادر است قطعاتی با شکل ظاهری پیچیده و دندانه-دار تولید کند. اما تجهیزات این روش بسیار گران می¬باشند. تولید بارکف¬های پلاستیکی با ساختار اسفنجي که در فشار کم و با استفاده از تجهیزات آلومینیمی انجام می¬شود، در میان کم هزینه¬ترین روشهای تولید قرار دارد. این بارکف¬ها با بهره¬گیری از ساختار سلولی، نسبت استحکام به وزن بالایی دارند.
بارکف¬های یک یا دولایه که با روش گرماشکل¬دهی تولید می¬شوند، دارای وزن سبکی می¬باشند و تجهیزات بکاررفته در این روش از قیمت متعادلی برخوردار است. از این روش برای حجمهای تولیدی کم و متوسط استفاده می¬شود و محصولات تولیدی در خدمات پستی و مراکز پخش خواروبار مورد بهرهبرداری قرار می¬گیرند. قالبگیری چرخشی روشی است که برای ساخت بارکف¬های بزرگ مورد استفاده در سامانههای حمل و نقل می¬باشد. اگرچه تجهیزات این روش ارزان قیمت هستند اما فرآیند تولید زمان¬بر می¬باشد. روش قالبگیری فشاری، از روشهای بسیار پرطرفدار در زمینه تولید بارکف¬های پلاستیکی از مواد بازیافتی با ویژگیهای فرآیندی متفاوت می¬باشد.
سیاه سبز است
به عقیده Russ Labella رئیس شرکت Wilmington: در کارزار رقابتی بازار، تنها در صورتی تولید بارکف¬های پلاستیکی –با توجه به افزایش قیمت پلاستيك و ثبات قیمت چوب- می¬تواند در مقابل تولید بارکف¬های چوبی پیروز باشد که بتوان از پلاستیکهای بازیافتی در فرآیندهای قالبگیری تزریقی و فشاری بهره برد. حتی در تولید بارکف¬های پلاستیکی با ساختار اسفنجي نیز استفاده از این مواد بازیافتی موجب صرفه اقتصادی می¬شود. او می¬افزاید: در فرآیند اسفنجسازی، مواد با شاخصهای ذوب متفاوت قابل فرآیند هستند و این امر موجب تسهیل استفاده از مواد بازیافتی می¬شود.
شرکت Logistics Graystone با استفاده از پلاستيكهای 100% بازیافتی به تولید بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده می¬پردازد. این شرکت آلیاژی از PE و PP تولید می¬کند که قیمت آن 50% کمتر از نمونه غیربازیافتی می¬باشد. این بارکف¬ها به علت بازیافتی بودن، به رنگهای سیاه یا سبز تیره می¬باشند. در سال گذشته میلادی، این شرکت برای ساخت 750 هزار بارکف¬ از حدود 15 ميليون كيلو پلاستيك بازیافتی استفاده کرد.
از لحاظ کیفیت محصولات، لازم به ذکر است که استحکام بارکف¬های پلاستیکی حاصل از مواد بازیافتی معادل و یا حتی بیشتر از محصولات مشابه تولید شده از پلاستيكهای غیربازیافتی می-باشد. یکی از محصولات شرکت Logistics Graystone، گونهای از پلی¬اتیلن حاصل از بازیافت می-باشد که از ویژگی ضد لغزش (anti-skid) برخوردار است و امتیاز ثبت اختراع این محصول برای این شرکت محفوظ می¬باشد.
رشد تولید سالانه شرکتهای سازنده بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده از مواد بازیافتی بالغ بر 10 تا 15 درصد می¬باشد. شرکت Solplast درMontreal با تولید حدود 3 ميليون كيلو پلاستیک بازیافتی در ماه و تزریق آن در فشار کم، بارکف¬های تک لایه¬ای برای مصرف در صنایع دارویی و غذایی عرضه می¬کند. به گفتهLauzon Josie مدیر فروش این شرکت: این روش (تزریق در فشار کم) موجب حصول بارکف¬های ضخیمتر و سنگین¬تر می¬شود که خواص استحکامی به مراتب بالاتری نسبت به محصولات تولید شده در فشار بالا دارد. اما این یک فرآیند زمان¬بر و کند می¬باشد ( با زمان 10 دقیقه برای تزریق در فشار کم در مقابل 2 دقیقه برای تزریق در فشار بالا) که تنش کمتری را بر روی مواد تشکیل دهنده تحمیل می¬کند.
روش قالبگیری فشاری نیز به دلیل قابلیت اعمال شرایط مختلف فرآیند روی مواد بازیافتی از جایگاه خوبی در بین روشهای تولیدی بارکف¬های پلاستیکی برخوردار است. Clarke Howland مدیر فروش شرکت Composite Technologies با اشاره به رنگ سیاه اغلب بارکف¬های حاصل از مواد بازیافتی، استفاده از این محصولات را به حرکتی سبز تشبیه می¬کند که مصرفکنندگان این محصولات آغاز کردهاند. زیرا که رشد مصرف این بارکف¬ها موجب باقی نماندن ضایعات پلاستیکی در محیط زیست و عدم قطع درختان برای تولید بارکف¬های چوبی می¬شود. او با اشاره طنزگونه به این مسئله می-افزاید: چنین حرکتی که در حال حاضر برای دنیای ما بسیار ضروری می¬باشد، نشان می¬دهد که سیاه همان سبز است!.
شرکت Composite Technologies بارکف¬هایی از پلاستيكهای بازیافتی PP برای صنایع خودروسازی و شرکتهای حمل و نقل خواروبار تولید می¬کند (در پاره¬ای موارد الیاف شیشه نیز به منظور افزایش سختی به سیستم افزوده می¬شود). این شرکت با یک روش ویژه قالبگیری فشاری قادر به رقابت با خطوط تولید قالبگیری تزریقی با فشار زياد می¬باشد. گفته شده است که هزینه تولید با این روش 25 درصد کمتر از تولید محصولات با ساختار اسفنجي و 40 درصد کمتر از روش گرماشکل¬دهي می-باشد.
شرکت دیگری که از روش قالبگیری فشاری برای تولید بارکف استفاده می¬کند، شرکت Granville Composite Products در Lewistown می¬باشد. این شرکت از فرآیند قالبگیری thermokinetic برای شکل¬دهی پلاستيكهای بازیافتی استفاده می¬کند و ورق¬هایی با ابعاد 9*6 فوت می¬سازد. شرکت Granville همچنین بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده ساخت شرکت آلمانی Craemer GmbH را در سراسر ایالات متحده توزیع می¬کند.
شروع صادرات بارکفي
کلیه بارکف¬های چوبي به منظور کسب استاندارد زیستمحیطی ISPM 15 (Internatinal Standard for Phytosanitary Measures) نیازمند انجام عملیات گرمائي و سمزني با متیل برمید می¬باشند. از آنجا که این عملیات هزینه¬بر می¬باشند، افزایش قیمت را در بر دارد. کلیه محموله¬های صادراتی بهنگام ورود به هر کشوری، ابتدا استاندارد ISPM 15 در مورد آنها ارزیابی می¬شود و در صورت برخورداری از آن به آنها اجازه ورود داده می¬شود. این وقفه زمانی بوجود آمده به منظور ارزیابی استاندارد ISPM 15، برای محموله¬های حاوی مواد فاسدشدنی می¬تواند بسیار زیان¬بار باشد. بنابراین برای چنین محموله¬هایی سعی بر این است که از بارکف¬های پلاستیکی استفاده شود تا نیازی به ارزیابی این استاندارد و وقفه زمانی ناشی از آن نباشد. به گفنه Marty Ackerman مدیر فروش شرکت Plastic Pallet & Container: وجود بارکف¬های پلاستیکی موجب رشد صادرات محموله¬ها با استفاده از بارکف پلاستيكي در 5 سال اخیر شده است.
همانطور که گفته شد، اجباری بودن استاندارد ISPM 15 موجب افزایش قیمت بارکف¬های چوبی و سرازیری سیل عظیم بارکف¬های پلاستیکی به بازار شد. بعنوان مثال بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده از جنس HDPE ساخت شرکت Port Erie با وزنی کمتر از 16 پاند و ابعاد 48*40 اینچ و قابلیت حمل 1000 كيلوگرم بار، به سرعت در بازار رواج پیدا کردند. از دیگر بارکف¬ها می¬توان به بارکفهای 8 كيلوگرمي ساخت شرکت Graystone Logistics و Solplast نام برد که از پلاستيكهای بازیافتی بدست می¬آیند. بارکف¬هایی از جنس PP بازیافتی ساخت شرکت Composite Technologies نیز با قیمتی کمتر از 10 دلار در دو نوع روباز (open-deck) با وزن5/13 پاند و روبسته (closed deck) با وزن 5/15پاند به بازار عرضه می¬شوند.
اولین بارکف¬های پلاستیکی اجاره¬ای
تاسیس و شروع به کار بنگاه¬های اجاره بارکف¬های پلاستیکی یکی از تهدیداتی می¬باشد که رفته رفته موجب خروج بارکف¬های چوبی از گردونه رقابت می¬شوند. شرکت IGPS (Intelligent Global Pooling System) یکی از این بنگاه¬های اجاره بارکف¬های پلاستیکی می¬باشد. اجاره، این امکان را به مشتری می¬دهد که با صرف هزینه کمتر این بارکف¬ها را اجاره و پس از استفاده، آنها را به مرکز بازگرداند تا برای استفاده مجدد مورد بازبینی قرار گیرند.
یکی از کارمندان شرکت IGPS می¬گوید: شبکه اجاره بارکف¬ها باعث می¬شود که دیگر نگران این مسئله نباشیم که ممکن است بارکفی که خریداری کرده¬ایم و محموله¬ای را با آن فرستاده¬ایم دیگر بازگشت نداشته باشد.
هزینه اجاره یک بارکف¬ پلاستیکی برای سفری میان مدت حدود 6 دلار می¬باشد. شرکت Schoeller Arca Systems واقع در هلند یکی از بزرگترین سازندگان بارکف¬های پلاستیکی می¬باشد که با شرکت IGPS برای تولید 6 میلیون بارکف¬ در سال قرارداد دارد. این شرکت بارکف¬های ترکیبی (hybrid) با وزنی معادل 5/47 پاند (30% کمتر از بارکف¬های چوبی با همین ابعاد) و مقاوم در برابر آتش (با گواهینامه UL2335) تولید می¬کند. این بارکف¬ها از جنس HDPE گرماشکل¬دهی شده یا قالبگیری تزریقی شده با ابعاد 40*48 اینچ می¬باشند و با 5 میله فولادی تقویت شده¬اند و قطعات آن با جوش حرارتی به یکدیگر متصل شده¬اند. قیمت این بارکف¬ها چیزی در حدود 60 دلار می¬باشد.
Robert Engle مدیر شرکت Schoeller Arca North می¬گوید: IGPS به دنبال بارکف¬های مقاوم است تا آنها را جایگرین بارکف¬های چوبی کند. او می¬افزاید: ما به طور جدی به دنبال ساخت بارکف¬های مقاوم و سبکتر می¬باشیم.
هر بارکف دارای یک کد شناسایی ویژه برای رهگیری می¬باشد. این شرکت بارکف¬هایی با توانایی تحمل 1500 كيلوگرم بار ثابت (static) و 2500 كيلوگرم بار متحرک (dynamic) تولید می¬کند و آنها را با فرمولبندي خاصی ضدحریق می¬سازد. شرکت Schoeller Arca، بارکف¬ها را برای انجام 60 سفر ضمانت می¬کند و برای مدت 12 سال خدمات پس از فروش ارائه می¬دهد. این در حالی است که تنها 700 عدد از یک میلیون بارکف¬ فروخته شده برای انجام تعمیر بازگردانده می¬شوند. حمل و نقل محصولات دارویی، الکترونیکی و خواروبار بازار هدف این شرکت می¬باشد و شرکتهای Gatorade، Dole Fresh Vegetables، Impeial Sugar، Pilgrim's Pride و شرکت پخش پپسی شیکاگو از جمله مشتریان Schoeller Arca می¬باشند. شرکت IGPS در وبگاه (وب سایت) خود نرم¬افزار محاسبه¬گری برای محاسبه توانایی میزان حمل سوخت بارکف¬های پلاستیکی و مقایسه آن با بارکف¬های چوبی قرار داده است.
فرصتهای بالقوه
با وجود توفیقات اخیر در زمینه پلاستيكهای بازیافتی و صادرات و نظام اجاره بارکف¬های پلاستیکی، همچنان این بارکف¬ها از استعدادهای بالقوه¬ای در بازاریابی برخوردارند. فروش بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده PDQ ساخت شرکت Bayonne، به سبب قابلیت شستشوی آسان، غیر جاذب بودن و بطور کل رعایت موازین بهداشتی، رشد قابل ملاحظه¬ای در حمل و نقل محصولات غذایی داشته است. این بارکف¬های یک تکه از جنس HDPE بوده و با قیمت 69 دلار و گارانتی 3 ساله روانه بازار می¬شوند.
Joe Borer مدیر فروش شرکت Buckhorn می¬گوید: طراحی¬های جدیدی در جهت کاهش قیمت و وزن بارکف¬ها انجام شده است. از جمله این بارکف¬های نوظهور، بارکف¬هایی با ساختار اسفنجي و همچنین بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده بهصورت یک تکه و دو تکه که استحکام آنها توسط اجزاء فولادی و نایلونی تقویت شده است، می¬باشند. با وجود اینکه غالب بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده از جنس HDPE می¬باشند اما اخیرا بهمنظور دستیابی به سختی بیشتر، شرکت Rehring Pacific این محصولات را از جنس PP تولید کرده¬ است.
بهمنظور افزایش سرعت تولید بارکف¬های با ساختار اسفنجي، تمایل به استفاده از تجهیزات بزرگ و دارای چند افشانك تزريق افزایش یافته است. این تجهیزات قادرند علاوه بر تولید بارکف با ساختار اسفنجي، قالبگیری تزریقی به کمک گاز (gas-assist molding) را هم انجام دهند.
در سال آینده میلادی، شرکت Wilmington خط تولید جدیدی برای تولید بارکف¬های با ساختار اسفنجي راه اندازی خواهد کرد که قادر است علاوه بر سرعت تولید و بازدهی زياد، محصولاتی در حدود 20% تا 40% ارزانتر از سایر خطوط تولید مرسوم، به بازار عرضه کند.
از سال 1990 بارکف¬های یک یا دو لایه گرماشکلدهی شده در خدمات پستی ایالات متحده مورد بهرهبرداری قرار می¬گیرند. اینگونه از محصولات به دلیل سبکی و اشغال فضای اندک مورد توجه باربریها و خرده¬ فروشیها می¬باشند. شرکتهای TriEnda LLC و Shuert Industries دو شرکت عمده تامین کننده بارکف¬های مصرفی در خدمات پستی ایالات متحده می¬باشند. شرکت TriEnda LLC که نقش مهمی در بازار صنایع خودرو و حمل¬ونقل محصولات خواروبار ایفاء می¬کند، اخیرا وارد بازار صادرات بارکف¬های یک و دولایه از جنس HDPE شده است.
سابقا ورقه¬های دولایه گرماشکل¬دهی شده با ورق¬های قالبگیری تزریقی شده ترکیب می¬شدند و برای ساخت بارکف¬های پلاستیکی مورد استفاده قرار می¬گرفتند اما امروزه بارکف¬های یک تکه با وزنی معادل 5 تا 7 كيلو تولید می¬شوند که علاوه بر اینکه از نظر وزنی سبکتر از بارکف¬های پلاستیکی قدیمی میباشند از نظر قیمت نیز بسیار قابل رقابت می¬باشند. این محصولات از توانایی تحمل 1500 كيلوگرم بار متحرک برخوردارند و برای مصارف گوناگون از جمله جابجایی محصولات غذایی مورد استفاده قرار می¬گیرند.
بارکف¬های قالبگیری چرخشی شده در حمل ونقل اجسام سنگین بسیار مورد توجه هستند. به گفته Jay Skinner، مدیر فروش شرکت Stratis Corp.، این بارکف¬ها که با ماشین¬آلات ارزان قیمت و در زمان طولانیتری تهیه می¬شون، دارای استحکام بالایی می¬باشند و به طور متوسط 15 سال دوام دارند. بعنوان نمونه¬ای از این نوع بارکف¬ها می¬توان به محصول شرکت Jeco Plastic Products اشاره کرد که از جنس LLDPE بوده و با ابعاد 54*117 اینچ و ضخامت 25/0 اینچ مقاومت بسيار خوبی در برابر ضربه دارد. نوع اصلاح شده این محصول که با 8 میله فولادی تقویت شده توانایی حمل 18000 كيلو بار ساکن و 1200 كيلو بار متحرک را دارا است. این محصول علاوه بر مقاومت بالا در برابر نور فرابنفش، تا دمای 140 درجه فارنهایت فابل استفاده می¬باشد. بارکف¬ دیگری از این نوع که به سفارش صنایع نظامی ایالات متحده تولید می¬شود، دارای ابعاد 82*102 اینچ می¬باشد که توسط شرکتThermodynamics واقع در ایالت اوکلاهاما تولید می¬شود. بارکف¬های یک تکه از جنس LLDPE توانایی حمل 6000 كيلو بار متحرک را دارا هستند و در محدوده دمایی 60- تا 140 درجه فارنهایت قابل کاربرد می¬باشند. به گفته Mike Melymuk، مدیر فروش و بازاریابی شرکت Thermodynamics : امروزه به دلیل توجه تولید کنندگان به کاهش هزینه¬های حمل و نقل، سفارشات بسیاری برای بارکف¬های قالبگیری چرخشی شده با ابعاد 48*48 اینچ وجود دارد.
بارکف¬های گرماشکل¬دهی ¬شده فوق سبک
یکی از نوآوریهای شرکت Novo Foam Products LLC تولید بارکف¬هایAir Ride 3 كيلوگرمي گرماشکل¬دهی¬شده می¬باشد. این محصول یکی از سبکترین بارکف¬های پلاستیکی در بازار میباشد. بارکف¬های گرماشکل¬دهی شده غالبا وزنی در حدود 5 تا 7 كيلوگرم را دارا هستند در حالیکه بارکف¬هایAir Ride از جنس مخلوطی از HIPS و اسفنج EPS، وزنی به مراتب سبکتر را دارا هستند. این محصول با توانایی حمل 700 كيلو بار متحرک، برای جابجای بار توسط ناوگان هوایی مورد استفاده قرار می¬گیرد و موجب کاهش 60 دلاری هزینه در مقایسه با بارکف¬ چوبی با وزن 15 تا 20 كيلوگرم می¬شود.
روشهای غیر متداول
یکی از روشهای غیر متداول، تولید بارکف¬های پلاستیکی با روش قالبگیری لرزشی (vibrational molding process) می¬باشد که به منظور تولید حجمهای کم از محصول مورد استفاده قرار میگیرد (بعنوان مثال 500 قطعه یا کمتر). در این روش که توسط شرکت Unifuse LLC پایه¬گذاری شده است، پودر پلاستيك گرمانرم در حرارت کم (زیر نقطه ذوب پلاستيك) توام با لرزش بدون اعمال فشار، تفجوشي می¬شود(sintering) . این روش توانایی تولید قطعات بزرگ تا 16 فوت و ضخامتهای کم و زیاد را دارا است. ماشین آلات ارزان قیمت (عمدتا از جنس چوب و آلومینیوم) بکار رفته در این روش موجب اقتصادی شدن آن در مقایسه با روشهای رایج قالبگیری تزریقی، چرخشی و گرماشکلدهی می¬شود.
قالبگیری دمشی به دلیل موانع فني که بر سر راه آن وجود دارد از نظر اقتصادی موفقیت کمی داشته است. از جمله این موانع، وجود قطعات متحرک بسیار و اجزاء پیچیده در ماشین آلات این روش میباشد. در اروپا، یک تولید کننده ایتالیایی با استفاده از روش قالبگیری دمشی کانتینرهای 1000 لیتری و بارکف¬های 16 كيلوئي تولید می¬کند. از سال 2004 شرکت Cassina Packaging Group با این روش بارکف¬هایی از جنس HDPE (با وزن مولکولی زياد) با ابعاد 1000*1200 میلیمتر تولید میکند که نیاز مشتریان را برای کاربردهای خاص برآورده می¬سازد.
Pallet….........................................................بارکف
Rotatinal molding.........................................قالبگیری چرخشی
Thermoforming.............................................گرماشکل¬دهی
anti-skid........................................................ضد لغزش
open-deck.....................................................روباز
closed deck..................................................رو بسته
hybrid pallet.................................................بارکف ترکیبی
vibrational molding.....................................قالبگیری لرزشی
sintering...........................................................تفجوشي
Bill Mashy مدیر داخلی شركت Rehrig Pacific می¬گوید: ویژگی دوام، مزیتی می¬باشد که مواد پلاستیکی از آن برخوردارند. او می¬افزاید: تولید بارکف¬های پلاستیکی با دوام، سود اقتصادی بالایی را به همراه دارد و تاکنون ندیده¬ام که تولید¬کننده¬ای در اثر تولید محصولات بادوام، متضرر شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند چنانچه شرکتهای تولید کننده بارکف¬های پلاستیکی، از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته¬تری استفاده کنند، این محصولات مورد استقبال بیشتری از طرف مصرفکنندگان قرار میگیرند. استفاده از تجهیزات پیشرفته موجب پایداری ابعادی و ظاهر مناسب¬تر و بطور کلی افزایش کیفیت محصولات تولیدی می¬شود و این موجب برتری قابل توجه بارکف¬های پلاستیکی در مقابل بارکف¬های چوبی می¬شود. خصوصا اینکه بارکف¬های چوبی در مقابل خراش، آسیب پذیر می¬باشند.
روند رو به رشد
امروزه بیش از 90% بازار بارکف در ایالات متحده در دست نوع چوبی آن می¬باشد در حالیکه بارکفهای پلاستیکی تنها 2 تا 5 درصد از این بازار را تشکیل می¬دهند. کارشناسان معتقدند روزانه 2 میلیارد بارکف در حال بهره¬برداری می¬باشد و تقریبا سالانه 700 میلیون بارکف تولید و روانه بازار میشود. با وجود تسلط بی¬چون و چرای بارکف¬های چوبی بر بازار، طبق نظر یکی از کارشناسان مرکز تحقیقاتی Pallet & container واقع در موسسه صنعتی ویرجینیا، طی 10 سال اخیر تقاضا برای بارکف پلاستیکی به دو برابر افزایش یافته است و این موجب رشد مضاعف تولید این محصول شده است (این کارشناس که نخواست نامی از وی برده شود معتقد است با این وجود هنوز بطور دقیق این فرضیه که تولید بارکف¬های پلاستیکی بجای نوع چوبی آن موجب کاهش صدمات به محیطزیست میشود، اثبات نشده است).
مطالعات اخیر توسط گروه تحقیقاتی Freedonia در Cleavland نشان می¬دهد که تولید بارکف¬های پلاستیکی با سرعت فزاینده¬ای رو به رشد است. بطوریکه با رشد سالانه 4/2% در سال 2012 شاهد 130 میلیون بارکف¬ پلاستیکی تولید شده، خواهیم بود. اما با این وجود نیز سهم بارکف¬های پلاستیکی کمتر از 10% از بازار در آن سال خواهد بود.
علاوه بر دوام ، قابلیت بازیافت و وزن سبکتر بارکف¬های پلاستیکی نسبت به چوبی و همچنین تنوع رنگی موجود در نوع پلاستیکی موجب گرایش بیشتر به این محصول شده است. در بازار ایالت متحده پیشبینی می¬شود با رشد یک درصدی تقاضا، در سال 2012 حدود 5/1 میلیارد بارکف پلاستیکی با ارزش تقریبی 8/16 میلیارد دلار مورد بهره¬برداری قرار بگیرد.
تاریخچه استفاده از بارکف¬های پلاستیکی به سال 1960 بازمی¬گردد. جایی که از آنها برای حمل بهداشتی مواد غذایی خام استفاده شد. پس از آن تغییراتی در جهت بهبود کیفیت طراحی و فرآیند و کاهش هزینه، انجام گرفت و این موجب رقابتیتر شدن بازار بارکف¬های پلاستیکی و چوبی شد. در سال 1980 این صنعت خودرو بود که پیشگام استفاده از بارکف¬های پلاستیکی بود.
به سبب اینکه تولید بارکف¬های پلاستیکی بخودی خود هزینه بالاتری نسبت به بارکف¬های چوبی مطالبه می¬کند، سعی بر این بود که سیستم تولید، توزیع و مصرف این بارکف¬ها بصورت یک چرخه بسته انجام پذیرد تا بدین ترتیب از طریف بازیافت بارکف¬های مصرف شده و تولید بارکف¬های جدید صرفه¬جویی قابلتوجهی در هزینه¬ها انجام شود. زیرا که در صورت عدم وجود چنین چرخه¬ای، تولید بارکف¬های پلاستیکی هزینه¬ای بالغ بر 2 تا 3 برابر بارکف¬های چوبی می¬طلبد. در این راستا، تنها مشکل عمده این است که آیا ضمانتی برای بازگشت بارکف¬های پلاستیکی مصرف شده وجود دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، رقابت تنگاتنگی بین بارکف¬های پلاستیکی و چوبی خصوصا در مواردی که رعایت اصول بهداشتی در اولویت قرار دارد، بوجود خواهد آمد.
امروزه نوسان قیمت مواد اوليهي پلاستيك، تولید و فروش بارکف¬های پلاستیکی را با مشکل مواجه کرده است. به گفته Rick Sasse رئیس بخش بازاریابی شرکت Tri Enda LLC، قیمت پلاستيك مهمترین دغدغه در تولید این محصول می¬باشد.
بهرغم اینکه آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما عموما روشهای قالبگیری تزریقی و گرماشکلدهی، روشهای غالب تولید بارکف¬های پلاستیکی می¬باشند. با این وجود هرکدام از پنج روش تولید، که پیشتر به آنها اشاره شد، دارای مزایایی در زمینه خصوصیات محصول تولیدی می-باشند.
روش قالبگیری تزریفی با استفاده از فشار بالا قادر است قطعاتی با شکل ظاهری پیچیده و دندانه-دار تولید کند. اما تجهیزات این روش بسیار گران می¬باشند. تولید بارکف¬های پلاستیکی با ساختار اسفنجي که در فشار کم و با استفاده از تجهیزات آلومینیمی انجام می¬شود، در میان کم هزینه¬ترین روشهای تولید قرار دارد. این بارکف¬ها با بهره¬گیری از ساختار سلولی، نسبت استحکام به وزن بالایی دارند.
بارکف¬های یک یا دولایه که با روش گرماشکل¬دهی تولید می¬شوند، دارای وزن سبکی می¬باشند و تجهیزات بکاررفته در این روش از قیمت متعادلی برخوردار است. از این روش برای حجمهای تولیدی کم و متوسط استفاده می¬شود و محصولات تولیدی در خدمات پستی و مراکز پخش خواروبار مورد بهرهبرداری قرار می¬گیرند. قالبگیری چرخشی روشی است که برای ساخت بارکف¬های بزرگ مورد استفاده در سامانههای حمل و نقل می¬باشد. اگرچه تجهیزات این روش ارزان قیمت هستند اما فرآیند تولید زمان¬بر می¬باشد. روش قالبگیری فشاری، از روشهای بسیار پرطرفدار در زمینه تولید بارکف¬های پلاستیکی از مواد بازیافتی با ویژگیهای فرآیندی متفاوت می¬باشد.
سیاه سبز است
به عقیده Russ Labella رئیس شرکت Wilmington: در کارزار رقابتی بازار، تنها در صورتی تولید بارکف¬های پلاستیکی –با توجه به افزایش قیمت پلاستيك و ثبات قیمت چوب- می¬تواند در مقابل تولید بارکف¬های چوبی پیروز باشد که بتوان از پلاستیکهای بازیافتی در فرآیندهای قالبگیری تزریقی و فشاری بهره برد. حتی در تولید بارکف¬های پلاستیکی با ساختار اسفنجي نیز استفاده از این مواد بازیافتی موجب صرفه اقتصادی می¬شود. او می¬افزاید: در فرآیند اسفنجسازی، مواد با شاخصهای ذوب متفاوت قابل فرآیند هستند و این امر موجب تسهیل استفاده از مواد بازیافتی می¬شود.
شرکت Logistics Graystone با استفاده از پلاستيكهای 100% بازیافتی به تولید بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده می¬پردازد. این شرکت آلیاژی از PE و PP تولید می¬کند که قیمت آن 50% کمتر از نمونه غیربازیافتی می¬باشد. این بارکف¬ها به علت بازیافتی بودن، به رنگهای سیاه یا سبز تیره می¬باشند. در سال گذشته میلادی، این شرکت برای ساخت 750 هزار بارکف¬ از حدود 15 ميليون كيلو پلاستيك بازیافتی استفاده کرد.
از لحاظ کیفیت محصولات، لازم به ذکر است که استحکام بارکف¬های پلاستیکی حاصل از مواد بازیافتی معادل و یا حتی بیشتر از محصولات مشابه تولید شده از پلاستيكهای غیربازیافتی می-باشد. یکی از محصولات شرکت Logistics Graystone، گونهای از پلی¬اتیلن حاصل از بازیافت می-باشد که از ویژگی ضد لغزش (anti-skid) برخوردار است و امتیاز ثبت اختراع این محصول برای این شرکت محفوظ می¬باشد.
رشد تولید سالانه شرکتهای سازنده بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده از مواد بازیافتی بالغ بر 10 تا 15 درصد می¬باشد. شرکت Solplast درMontreal با تولید حدود 3 ميليون كيلو پلاستیک بازیافتی در ماه و تزریق آن در فشار کم، بارکف¬های تک لایه¬ای برای مصرف در صنایع دارویی و غذایی عرضه می¬کند. به گفتهLauzon Josie مدیر فروش این شرکت: این روش (تزریق در فشار کم) موجب حصول بارکف¬های ضخیمتر و سنگین¬تر می¬شود که خواص استحکامی به مراتب بالاتری نسبت به محصولات تولید شده در فشار بالا دارد. اما این یک فرآیند زمان¬بر و کند می¬باشد ( با زمان 10 دقیقه برای تزریق در فشار کم در مقابل 2 دقیقه برای تزریق در فشار بالا) که تنش کمتری را بر روی مواد تشکیل دهنده تحمیل می¬کند.
روش قالبگیری فشاری نیز به دلیل قابلیت اعمال شرایط مختلف فرآیند روی مواد بازیافتی از جایگاه خوبی در بین روشهای تولیدی بارکف¬های پلاستیکی برخوردار است. Clarke Howland مدیر فروش شرکت Composite Technologies با اشاره به رنگ سیاه اغلب بارکف¬های حاصل از مواد بازیافتی، استفاده از این محصولات را به حرکتی سبز تشبیه می¬کند که مصرفکنندگان این محصولات آغاز کردهاند. زیرا که رشد مصرف این بارکف¬ها موجب باقی نماندن ضایعات پلاستیکی در محیط زیست و عدم قطع درختان برای تولید بارکف¬های چوبی می¬شود. او با اشاره طنزگونه به این مسئله می-افزاید: چنین حرکتی که در حال حاضر برای دنیای ما بسیار ضروری می¬باشد، نشان می¬دهد که سیاه همان سبز است!.
شرکت Composite Technologies بارکف¬هایی از پلاستيكهای بازیافتی PP برای صنایع خودروسازی و شرکتهای حمل و نقل خواروبار تولید می¬کند (در پاره¬ای موارد الیاف شیشه نیز به منظور افزایش سختی به سیستم افزوده می¬شود). این شرکت با یک روش ویژه قالبگیری فشاری قادر به رقابت با خطوط تولید قالبگیری تزریقی با فشار زياد می¬باشد. گفته شده است که هزینه تولید با این روش 25 درصد کمتر از تولید محصولات با ساختار اسفنجي و 40 درصد کمتر از روش گرماشکل¬دهي می-باشد.
شرکت دیگری که از روش قالبگیری فشاری برای تولید بارکف استفاده می¬کند، شرکت Granville Composite Products در Lewistown می¬باشد. این شرکت از فرآیند قالبگیری thermokinetic برای شکل¬دهی پلاستيكهای بازیافتی استفاده می¬کند و ورق¬هایی با ابعاد 9*6 فوت می¬سازد. شرکت Granville همچنین بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده ساخت شرکت آلمانی Craemer GmbH را در سراسر ایالات متحده توزیع می¬کند.
شروع صادرات بارکفي
کلیه بارکف¬های چوبي به منظور کسب استاندارد زیستمحیطی ISPM 15 (Internatinal Standard for Phytosanitary Measures) نیازمند انجام عملیات گرمائي و سمزني با متیل برمید می¬باشند. از آنجا که این عملیات هزینه¬بر می¬باشند، افزایش قیمت را در بر دارد. کلیه محموله¬های صادراتی بهنگام ورود به هر کشوری، ابتدا استاندارد ISPM 15 در مورد آنها ارزیابی می¬شود و در صورت برخورداری از آن به آنها اجازه ورود داده می¬شود. این وقفه زمانی بوجود آمده به منظور ارزیابی استاندارد ISPM 15، برای محموله¬های حاوی مواد فاسدشدنی می¬تواند بسیار زیان¬بار باشد. بنابراین برای چنین محموله¬هایی سعی بر این است که از بارکف¬های پلاستیکی استفاده شود تا نیازی به ارزیابی این استاندارد و وقفه زمانی ناشی از آن نباشد. به گفنه Marty Ackerman مدیر فروش شرکت Plastic Pallet & Container: وجود بارکف¬های پلاستیکی موجب رشد صادرات محموله¬ها با استفاده از بارکف پلاستيكي در 5 سال اخیر شده است.
همانطور که گفته شد، اجباری بودن استاندارد ISPM 15 موجب افزایش قیمت بارکف¬های چوبی و سرازیری سیل عظیم بارکف¬های پلاستیکی به بازار شد. بعنوان مثال بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده از جنس HDPE ساخت شرکت Port Erie با وزنی کمتر از 16 پاند و ابعاد 48*40 اینچ و قابلیت حمل 1000 كيلوگرم بار، به سرعت در بازار رواج پیدا کردند. از دیگر بارکف¬ها می¬توان به بارکفهای 8 كيلوگرمي ساخت شرکت Graystone Logistics و Solplast نام برد که از پلاستيكهای بازیافتی بدست می¬آیند. بارکف¬هایی از جنس PP بازیافتی ساخت شرکت Composite Technologies نیز با قیمتی کمتر از 10 دلار در دو نوع روباز (open-deck) با وزن5/13 پاند و روبسته (closed deck) با وزن 5/15پاند به بازار عرضه می¬شوند.
اولین بارکف¬های پلاستیکی اجاره¬ای
تاسیس و شروع به کار بنگاه¬های اجاره بارکف¬های پلاستیکی یکی از تهدیداتی می¬باشد که رفته رفته موجب خروج بارکف¬های چوبی از گردونه رقابت می¬شوند. شرکت IGPS (Intelligent Global Pooling System) یکی از این بنگاه¬های اجاره بارکف¬های پلاستیکی می¬باشد. اجاره، این امکان را به مشتری می¬دهد که با صرف هزینه کمتر این بارکف¬ها را اجاره و پس از استفاده، آنها را به مرکز بازگرداند تا برای استفاده مجدد مورد بازبینی قرار گیرند.
یکی از کارمندان شرکت IGPS می¬گوید: شبکه اجاره بارکف¬ها باعث می¬شود که دیگر نگران این مسئله نباشیم که ممکن است بارکفی که خریداری کرده¬ایم و محموله¬ای را با آن فرستاده¬ایم دیگر بازگشت نداشته باشد.
هزینه اجاره یک بارکف¬ پلاستیکی برای سفری میان مدت حدود 6 دلار می¬باشد. شرکت Schoeller Arca Systems واقع در هلند یکی از بزرگترین سازندگان بارکف¬های پلاستیکی می¬باشد که با شرکت IGPS برای تولید 6 میلیون بارکف¬ در سال قرارداد دارد. این شرکت بارکف¬های ترکیبی (hybrid) با وزنی معادل 5/47 پاند (30% کمتر از بارکف¬های چوبی با همین ابعاد) و مقاوم در برابر آتش (با گواهینامه UL2335) تولید می¬کند. این بارکف¬ها از جنس HDPE گرماشکل¬دهی شده یا قالبگیری تزریقی شده با ابعاد 40*48 اینچ می¬باشند و با 5 میله فولادی تقویت شده¬اند و قطعات آن با جوش حرارتی به یکدیگر متصل شده¬اند. قیمت این بارکف¬ها چیزی در حدود 60 دلار می¬باشد.
Robert Engle مدیر شرکت Schoeller Arca North می¬گوید: IGPS به دنبال بارکف¬های مقاوم است تا آنها را جایگرین بارکف¬های چوبی کند. او می¬افزاید: ما به طور جدی به دنبال ساخت بارکف¬های مقاوم و سبکتر می¬باشیم.
هر بارکف دارای یک کد شناسایی ویژه برای رهگیری می¬باشد. این شرکت بارکف¬هایی با توانایی تحمل 1500 كيلوگرم بار ثابت (static) و 2500 كيلوگرم بار متحرک (dynamic) تولید می¬کند و آنها را با فرمولبندي خاصی ضدحریق می¬سازد. شرکت Schoeller Arca، بارکف¬ها را برای انجام 60 سفر ضمانت می¬کند و برای مدت 12 سال خدمات پس از فروش ارائه می¬دهد. این در حالی است که تنها 700 عدد از یک میلیون بارکف¬ فروخته شده برای انجام تعمیر بازگردانده می¬شوند. حمل و نقل محصولات دارویی، الکترونیکی و خواروبار بازار هدف این شرکت می¬باشد و شرکتهای Gatorade، Dole Fresh Vegetables، Impeial Sugar، Pilgrim's Pride و شرکت پخش پپسی شیکاگو از جمله مشتریان Schoeller Arca می¬باشند. شرکت IGPS در وبگاه (وب سایت) خود نرم¬افزار محاسبه¬گری برای محاسبه توانایی میزان حمل سوخت بارکف¬های پلاستیکی و مقایسه آن با بارکف¬های چوبی قرار داده است.
فرصتهای بالقوه
با وجود توفیقات اخیر در زمینه پلاستيكهای بازیافتی و صادرات و نظام اجاره بارکف¬های پلاستیکی، همچنان این بارکف¬ها از استعدادهای بالقوه¬ای در بازاریابی برخوردارند. فروش بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده PDQ ساخت شرکت Bayonne، به سبب قابلیت شستشوی آسان، غیر جاذب بودن و بطور کل رعایت موازین بهداشتی، رشد قابل ملاحظه¬ای در حمل و نقل محصولات غذایی داشته است. این بارکف¬های یک تکه از جنس HDPE بوده و با قیمت 69 دلار و گارانتی 3 ساله روانه بازار می¬شوند.
Joe Borer مدیر فروش شرکت Buckhorn می¬گوید: طراحی¬های جدیدی در جهت کاهش قیمت و وزن بارکف¬ها انجام شده است. از جمله این بارکف¬های نوظهور، بارکف¬هایی با ساختار اسفنجي و همچنین بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده بهصورت یک تکه و دو تکه که استحکام آنها توسط اجزاء فولادی و نایلونی تقویت شده است، می¬باشند. با وجود اینکه غالب بارکف¬های قالبگیری تزریقی شده از جنس HDPE می¬باشند اما اخیرا بهمنظور دستیابی به سختی بیشتر، شرکت Rehring Pacific این محصولات را از جنس PP تولید کرده¬ است.
بهمنظور افزایش سرعت تولید بارکف¬های با ساختار اسفنجي، تمایل به استفاده از تجهیزات بزرگ و دارای چند افشانك تزريق افزایش یافته است. این تجهیزات قادرند علاوه بر تولید بارکف با ساختار اسفنجي، قالبگیری تزریقی به کمک گاز (gas-assist molding) را هم انجام دهند.
در سال آینده میلادی، شرکت Wilmington خط تولید جدیدی برای تولید بارکف¬های با ساختار اسفنجي راه اندازی خواهد کرد که قادر است علاوه بر سرعت تولید و بازدهی زياد، محصولاتی در حدود 20% تا 40% ارزانتر از سایر خطوط تولید مرسوم، به بازار عرضه کند.
از سال 1990 بارکف¬های یک یا دو لایه گرماشکلدهی شده در خدمات پستی ایالات متحده مورد بهرهبرداری قرار می¬گیرند. اینگونه از محصولات به دلیل سبکی و اشغال فضای اندک مورد توجه باربریها و خرده¬ فروشیها می¬باشند. شرکتهای TriEnda LLC و Shuert Industries دو شرکت عمده تامین کننده بارکف¬های مصرفی در خدمات پستی ایالات متحده می¬باشند. شرکت TriEnda LLC که نقش مهمی در بازار صنایع خودرو و حمل¬ونقل محصولات خواروبار ایفاء می¬کند، اخیرا وارد بازار صادرات بارکف¬های یک و دولایه از جنس HDPE شده است.
سابقا ورقه¬های دولایه گرماشکل¬دهی شده با ورق¬های قالبگیری تزریقی شده ترکیب می¬شدند و برای ساخت بارکف¬های پلاستیکی مورد استفاده قرار می¬گرفتند اما امروزه بارکف¬های یک تکه با وزنی معادل 5 تا 7 كيلو تولید می¬شوند که علاوه بر اینکه از نظر وزنی سبکتر از بارکف¬های پلاستیکی قدیمی میباشند از نظر قیمت نیز بسیار قابل رقابت می¬باشند. این محصولات از توانایی تحمل 1500 كيلوگرم بار متحرک برخوردارند و برای مصارف گوناگون از جمله جابجایی محصولات غذایی مورد استفاده قرار می¬گیرند.
بارکف¬های قالبگیری چرخشی شده در حمل ونقل اجسام سنگین بسیار مورد توجه هستند. به گفته Jay Skinner، مدیر فروش شرکت Stratis Corp.، این بارکف¬ها که با ماشین¬آلات ارزان قیمت و در زمان طولانیتری تهیه می¬شون، دارای استحکام بالایی می¬باشند و به طور متوسط 15 سال دوام دارند. بعنوان نمونه¬ای از این نوع بارکف¬ها می¬توان به محصول شرکت Jeco Plastic Products اشاره کرد که از جنس LLDPE بوده و با ابعاد 54*117 اینچ و ضخامت 25/0 اینچ مقاومت بسيار خوبی در برابر ضربه دارد. نوع اصلاح شده این محصول که با 8 میله فولادی تقویت شده توانایی حمل 18000 كيلو بار ساکن و 1200 كيلو بار متحرک را دارا است. این محصول علاوه بر مقاومت بالا در برابر نور فرابنفش، تا دمای 140 درجه فارنهایت فابل استفاده می¬باشد. بارکف¬ دیگری از این نوع که به سفارش صنایع نظامی ایالات متحده تولید می¬شود، دارای ابعاد 82*102 اینچ می¬باشد که توسط شرکتThermodynamics واقع در ایالت اوکلاهاما تولید می¬شود. بارکف¬های یک تکه از جنس LLDPE توانایی حمل 6000 كيلو بار متحرک را دارا هستند و در محدوده دمایی 60- تا 140 درجه فارنهایت قابل کاربرد می¬باشند. به گفته Mike Melymuk، مدیر فروش و بازاریابی شرکت Thermodynamics : امروزه به دلیل توجه تولید کنندگان به کاهش هزینه¬های حمل و نقل، سفارشات بسیاری برای بارکف¬های قالبگیری چرخشی شده با ابعاد 48*48 اینچ وجود دارد.
بارکف¬های گرماشکل¬دهی ¬شده فوق سبک
یکی از نوآوریهای شرکت Novo Foam Products LLC تولید بارکف¬هایAir Ride 3 كيلوگرمي گرماشکل¬دهی¬شده می¬باشد. این محصول یکی از سبکترین بارکف¬های پلاستیکی در بازار میباشد. بارکف¬های گرماشکل¬دهی شده غالبا وزنی در حدود 5 تا 7 كيلوگرم را دارا هستند در حالیکه بارکف¬هایAir Ride از جنس مخلوطی از HIPS و اسفنج EPS، وزنی به مراتب سبکتر را دارا هستند. این محصول با توانایی حمل 700 كيلو بار متحرک، برای جابجای بار توسط ناوگان هوایی مورد استفاده قرار می¬گیرد و موجب کاهش 60 دلاری هزینه در مقایسه با بارکف¬ چوبی با وزن 15 تا 20 كيلوگرم می¬شود.
روشهای غیر متداول
یکی از روشهای غیر متداول، تولید بارکف¬های پلاستیکی با روش قالبگیری لرزشی (vibrational molding process) می¬باشد که به منظور تولید حجمهای کم از محصول مورد استفاده قرار میگیرد (بعنوان مثال 500 قطعه یا کمتر). در این روش که توسط شرکت Unifuse LLC پایه¬گذاری شده است، پودر پلاستيك گرمانرم در حرارت کم (زیر نقطه ذوب پلاستيك) توام با لرزش بدون اعمال فشار، تفجوشي می¬شود(sintering) . این روش توانایی تولید قطعات بزرگ تا 16 فوت و ضخامتهای کم و زیاد را دارا است. ماشین آلات ارزان قیمت (عمدتا از جنس چوب و آلومینیوم) بکار رفته در این روش موجب اقتصادی شدن آن در مقایسه با روشهای رایج قالبگیری تزریقی، چرخشی و گرماشکلدهی می¬شود.
قالبگیری دمشی به دلیل موانع فني که بر سر راه آن وجود دارد از نظر اقتصادی موفقیت کمی داشته است. از جمله این موانع، وجود قطعات متحرک بسیار و اجزاء پیچیده در ماشین آلات این روش میباشد. در اروپا، یک تولید کننده ایتالیایی با استفاده از روش قالبگیری دمشی کانتینرهای 1000 لیتری و بارکف¬های 16 كيلوئي تولید می¬کند. از سال 2004 شرکت Cassina Packaging Group با این روش بارکف¬هایی از جنس HDPE (با وزن مولکولی زياد) با ابعاد 1000*1200 میلیمتر تولید میکند که نیاز مشتریان را برای کاربردهای خاص برآورده می¬سازد.
Pallet….........................................................بارکف
Rotatinal molding.........................................قالبگیری چرخشی
Thermoforming.............................................گرماشکل¬دهی
anti-skid........................................................ضد لغزش
open-deck.....................................................روباز
closed deck..................................................رو بسته
hybrid pallet.................................................بارکف ترکیبی
vibrational molding.....................................قالبگیری لرزشی
sintering...........................................................تفجوشي
برگردان: مهندس مهرداد خدابنده لو
0 ارسال نظرات:
ارسال یک نظر
با نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن وبلاگ یاری کنید